چرا مهم ترین کارها، سرکار انجام نمی‌شوند؟

چرا گاهی با وجود اینکه ۸ ساعت متوالی در طول روز با تمام توان کار کرده‌ایم در انتهای روز که نگاه می‌کنیم احساس می‌کنیم هیچ کار با ارزش و پرثمری انجام نداده‌ایم؟

شرح مشکل:
چرا گاهی با وجود اینکه ۸ ساعت متوالی در طول روز با تمام توان کار کرده‌ایم در انتهای روز که نگاه می‌کنیم احساس می‌کنیم هیچ کار با ارزش و پرثمری انجام نداده‌ایم؟
واقعیت این است که ۸ ساعت کاری اغلب ما، ۸ ساعت کاری پیوسته نیست بلکه این ۸ ساعت در عمل به زمان‌های ۱۰، ۲۰ یا حداکثر ۳۰ دقیقه ای شکسته می‌شود. با مراجعین مختلف، تماس‌های تلفنی مکرر، جلسات ناگهانی و . . .
نکته مهم اینجاست که هر بار در میان کارمان، «مزاحمی» از راه می‌رسد (چه تماس تلفنی رئیس و مقام مافوق باشد و چه مراجعه ارباب رجوع یا هر چیز دیگر)، مدت زیادی طول می‌کشد تا ذهن مان واقعاً به محیط قبلی تفکر باز گردد و به همین دلیل وقتی به دفعات، فکرمان گسسته می‌شود عملاً هیچ گاه به تفکر عمیق درباره مشکلات و موضوعات، برای یافتن راه حلی مناسب نمی‌رسیم و به این ترتیب در پایان روز متوجه می‌شویم همچنان مهم‌ترین تصمیم‌ها گرفته نشده و مهم‌ترین کارها باقی مانده‌اند.
نه تنها در مورد کارهای سازمان بلکه در مورد درس خواندن، تصمیم گیری‌های مهم در زندگی و بسیاری موضوعات دیگر، «تمرکز فکری» مهم‌ترین و اولین گام است.

پیشنهادهایی برای رفع مشکل:
برای اینکه زمان تان کمتر به قطعات کوچک تقسیم شود و زمان پیوسته طولانی تری برای انجام کارها داشته باشید پیشنهاد می کنم:
با چسباندن برگه ای پشت مانیتور یا روی درب به همکاران اعلام کنید (مثلاً) " تا ساعت ۱۰.۳۰ مشغول انجام فلان کار هستید. از ساعت ۱۱ تا ۱۱.۳۰ کاملاً در خدمت شما خواهم بود."
اگر منشی دارید بخواهید که به غیر از تلفن های ضروری و اضطراری، هیچ تلفن دیگری را تا ساعت ۱۱ وصل نکند. (بعد از مدتی هماهنگی خوبی بین شما و منشی تان به وجود می آید و او به دقت متوجه می شود که چه تلفن هایی از نظر شما ضروری و اضطراری است و کدامیک خیر.)
از مسنجر برای فرستادن پیغامهایتان به همکاران استفاده کنید تا در وسط کار مزاحمشان نشوید دقت کنید اگر با تایپ کردن راحت نیستید می توانید پیغام صوتی بفرستید.
به این ترتیب پاسخ دهنده هم با فراغ بال و کامل جواب شما را خواهد داد.
بین همکاران واحدتان یک روز را مشخص کنید که برای نصف روز با هم تماس نگیرید و مزاحم هم نشوید و فقط مشغول کار باشید.
صدای گوشی تلفن خود را حتی الامکان کم کنید تا مزاحم همکاران نشود.
از راه دور و با صدای بلند همکاران را صدا نکنید!
مراجع
http://www.ted.com/talks/jason_fried_why_work_doesn_t_happen_at_work.html

ایثار باتمان قلیچ