فرهنگ عبور و مرور

مبانی روان شناختی رفتارهای تهاجمی رانندگی رفتارها به طور اعم و رفتارهای تهاجمی به طور اخص در بستر باز خوردها، نگرش ها و باورهای خاص پایدار می گردد و تكوین باز خوردها و نگرش …

مبانی روان شناختی رفتارهای تهاجمی رانندگی
رفتارها به طور اعم و رفتارهای تهاجمی به طور اخص در بستر باز خوردها، نگرش ها و باورهای خاص پایدار می گردد و تكوین باز خوردها و نگرش ها نیز متاثر از دو عنصر شناختی و احساسی است. به عبارت دیگر آمیزه ای كه تكوین تدریجی شناخت های حاصل از چگونگی قرار گرفتن پشت فرمان اتومبیل تبلور رفتارهای علامتی و حركتی از دوران كودكی تا زمان امكان رانندگی و احساس آن به تناسب آن به صورت خوشایند در هر فردی به وجود می آید نگرش یا باز خورد او را نسبت به چگونگی رفتار تهاجمی در رانندگی ریشه در اعمال و خود دارد. به طور كلی هیجان زدگی یا هیجان خواهی و یا آزردگی هیجانی در رانندگی متاثر از سه مولفه اصلی است .
- وجود خصیصه های شخصیتی، ناشكیبایی و برقراری و بی دقتی در امور
- قدرت طلبی و زور مداری
- بی پروایی و یاغی گری خیابانی- جاده ای
- هر یك از مولفه های فوق می تواند به الگوهای از رفتارهای تهاجمی و تخلفات خاص در رانندگی منجر شود. از آنجایی كه ریشه اصلی رانندگی تهاجمی و تخلفات رانندگی را می توان در شرایط روان و خصیصه های شخصیتی افراد متخلف یافت ، شایسته و بایسته آن است كه در مقابله با پدیده شوم توجه به مسائل روانی شناختی و الگو های رفتاری افراد قبل از اعطای گواهی نامه رانندگی و پیش از آن در اولویت برنامه های اصلاحی قرار گیرد .
- یقینا برخی از شرایط روانی و نگرشهای موجود در افرادی كه پشت فرمان اتومبیل می نشینند نظیر نگرشهای نامطلوب نسبت به منزلت و جایگاه اجتماعی پلیس، احساس قانون گریزی، احساس تبعیض در جامعه، احساس بی تفاوتی یا خصومت نسبت به دیگران، عدم احساس امنیت روانی ،احساس ضعف در تكریم باورهای دینی و هویت ملی تجارت ناخوشایندی از ناكامی ها زود بر انگیختگی و هیجان خواهی و كم توانی در پیش بینی ها و برنامه ریزی ها و .. می تواند در الگوهای رانندگی تهاجمی موثر باشد .