بحث و گفتگو موسیقی
 
تمام شاخه‌ها
موسیقی
 
پیشنهاد موضوع جدید
اعتیاد
افکار عمومی
اقتصاد
انتخابات
انجمن‌ها
ایده‌های جدید
باشگاه‌های ورزشی
بهداشت و سلامت
بیمه
تاریخ
خودرو
دارو و درمان
دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی
درخواست اطلاعات
دولتمردان و سیاستمداران
دین ، روح و روان
زندگی
سایتهای اینترنتی
سیاست
سینما
صدا و سیمای ملی ایران
فرهنگ و ادب
قوه قضاییه
قوه مجریه (دولت)
قوه مقننه
کامپیوتر و اینترنت
کتاب
کنکور
گردشگری
گردهمایی، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها
ماهواره
مدارس
مدیریت شهری
مسابقات ورزشی
مطبوعات
موبایل
موسیقی
مهاجرت
نجوم
نوجوانان و جوانان
نوروز
نیروی انتظامی
ورزشکاران و مربیان
هجویات
هنرمندان و هنرپیشگان
بحث و گفتگوهای من
پرسش و پاسخ
مشاوره
صدای زن در ایران
نظر شما در ارنباط با گذاشتن کنسرت یک خواننده خانم در داخل کشور برای خانم ها چیست ؟
نظر شما چیست؟
۷ خرداد ۱۳۸۷   |  فرستنده موضوع : fatima21  
نمایش تصویر
تغيير وضعيت تايپ از فارسى به انگليسى با کليد F9 امکان پذير است.‌‌‌‌
تصویر می تواند حداکثر ۱۱cm X ۱۱cm باشد. در غیر این صورت عکس به این ابعاد تغییر خواهد یافت. قالب عکس انتخابی شما باید به یکی از فرمتهای "bmp" ، "gif" ، "jpg" ، "jpeg"و یا "png" باشد.حجم عکس آن حداکثر ۳۰ کیلوبایت می‌تواند باشد.
ارسال به شبکه‌های اجتماعی
 Facebook  Twitter  Friend Feed  Delicious  Google Reader
نظر شما چیست؟
صفحه آخر بعدى ۳ ۲۱
 ◊ minaret
۳۷۸۶۸  ◊
تا اونجایی که من میدونم این نوع کنسرت ها مخصوص بانوان انجام میشه در داخل کشور.
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹   ۱۹ : ۲۸ : ۲۳ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر minaret ارسال پیغام به minaret
 ◊ snake_razer000
۳۵۶۵۱  ◊
سلام اقای shervinx عزیز.من تقریبا تمام گفته های شما رو خونده بودم . . .شما یه کتاب معرفی کردین که به غنا می پردازه .چرا از کسایی که اصلا موسیقی رو غنا تعریف نکردن کتاب نگفتین ؟ باید از هر دو موضع یه کتاب میگفتین و پیشنهاد میکردین که بقیه بخونن ! به این کاری که شما انجام میدین میگن قضاوته یک طرفه . . . البته من فکر میکنم تو خیلی موارد با هم موافق باشیم ولی تو این غنا فکر نکنم !
در ضمن خودتونم میدونین که قران دو بخش داره یکی که مردم عادی میخوننو استفاده میکنن .یکی شم که فقط کار فقهاست که باید با توجه به تمام ایه های مشابه و احادیث یه قانون رو اعلام کنن .مثلا مثه ارث . . .ولی این غنا یه چیزی که خیلی از فقها قبولش دارن و خیلی هام قبولش ندارن . . .بر عکس چند وقت تو tv خودمون هم یه بحث داغ در مورد غنا ولی اخرش به جایی نرسید. . .
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۹   ۰۲ : ۵۶ : ۰۹ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر snake_razer000 ارسال پیغام به snake_razer000
 ◊ shervinahmadi
۳۵۶۴۱  ◊
خیلی خوبه ولی متاسفانه ممنوعه

به نظر من دلیل منطقی و عقلانی نداره
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹   ۵۹ : ۰۸ : ۰۹ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر shervinahmadi ارسال پیغام به shervinahmadi
 ◊ Shervinx
۳۵۶۳۶  ◊
سلام به همه دوستان آفتابی

دوست عزیز snake_razer000

من و امثال من بار فکری مان را در این زمینه ها بستیم و لزومی نمی بینم اینجا ̎ برای خودم ̎ حرف بزنم..من شخصا سعی می کنم چیزهایی را که به درست بودنشان رسیدم با بقیه نیز درمیان بگذارم.همان طور که خود شما و سایر دوستان این چنین عمل می کنید.
لازم به به ذکر می بینم یاداوری کنم اینجا محیطی (نسبتا) آزاد برای ابراز عقاید است.
بنده در هیچ کدام از بحث هایم هیچ کس را مجبور به قبول عقاید نکردم و به نظر همه دوستان نیز احترام می گذارم...
خوب بود شما که ادعای خواندن کل قران را دارید و از اظهارنظر دیگران درباره ی قرآن احساس تاثر می کنید صحبت های بنده رو دقیق تر مطالعه می کردید.
البته مطمئن هستم امثال شما که کل قرآن را خواندند قطعا با مفهوم ̎ غنا̎ آشنایی دارند.این کلمه ی ̎ ناجور ̎ که شما مطرح کردید دقیقا معادل همین لغت غنایی است که منظور نظر بنده است.در رابطه با آیات نیز بنده فقط کلمه ̎ غنا ̎ را به کار بردم و بس...
غنا نیز حالتی همچون از خود بی خود شدن است که در آن صورت هیچ تفاوتی ندارد که خواننده مرد باشد یا زن...
اما در رابطه با بقیه صحبت هایتان در رابطه با آزادی و اعتدال باید بگویم واقعا خلاصه کلیه صحبت هایی است که بنده سعی در ارایه شان در سایت داشته و دارم و با ان ها نیز موافق هستم.
ضمنا دوست گرامی پیشنهاد می کنم سعی نکنید حرف هایتان را همچون آغاز آن
با ادبیات دهه ۶۰ ارایه کنید.این همان اشتباهی است که متاسفانه برخی مسوولین فرهنگی نیز انجام می دهند و باعث دین گریزی جوانان می شوند.
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹   ۲۱ : ۰۵ : ۰۹ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر Shervinx ارسال پیغام به Shervinx
 ◊ snake_razer000
۳۵۶۲۹  ◊
اسلام دین اعتداله . هرچیزی در حد اعتدالش خوبه (البته بعضی چیز ها اعتدالشون صفره )
یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹   ۳۵ : ۳۰ : ۱۰ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر snake_razer000 ارسال پیغام به snake_razer000
 ◊ snake_razer000
۳۵۶۲۸  ◊
من کاملا با (((خوندن درست زن )))موافقم .چون قشنگ ترین صدا تو دنیاست . . .
و درضمن keiko جان دلیل پیشرفت غرب به ازادی نیست ...
به درست استفاده کردن از ازادی . . .که البته تو همینم مشکل دارن
اگه نظرام رو فیلتر نکنین ممنون میشم
یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹   ۲۴ : ۳۰ : ۱۰ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر snake_razer000 ارسال پیغام به snake_razer000
 ◊ snake_razer000
۳۵۶۲۷  ◊
Shervinx جان چی میگی واسه خودت . من خودم کله قران و خودنم نمیخاد واسه دم از قران بزنی ! !
این ایه چه ربطی داره به خوندن زن ؟؟؟

و نیز در آیه 32 سوره مبارکه احزاب خداوند می‌فرماید:یا نِساءَ النَّبِیّ‏ِ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا،ای همسران پیامبر! شما هم چون یکی از آنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‏ای هوس‏انگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!


چرا همه چی رو به اون چیزی که دوست دارین ربط میدین ؟؟؟
اره اگه زن ناجور بخونه حتما گناه داره ولی اگه سنتی بخونه چی ؟ اگه از خدا بخونه چی ؟؟
اگه ایه ی قران رو بخونه چی ؟؟؟
من تمامه رندگیم موسیقی (البته موسیقی زیبا نه بندری و متال و رپ و اینا )(البته بازم بگم که تو این سبک ها اهنگایی هست که واقعا مفهوم دارن )
اگه واقعا فکر می کنین موسیقی گناه داره این اهنگ و بگیرین بهش گوش بدین. مرد میخونه و در مورد زندگی و خدا میخونه به همون قران قسم که این اهنگ از تمام دعا ها بیشتر ادم رو یاد خدا میندازه )(i feel you schiller حتما lyric(متن شعر)رو اول دانلود کنین بد گوش کنین )
یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹   ۰۱ : ۳۰ : ۱۰ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر snake_razer000 ارسال پیغام به snake_razer000
 ◊ Shervinx
۳۳۶۵۰  ◊
سلام مجدد

keiko عزیز

ممنون از حسن توجه شما در مورد اشکالی که در پست بنده پیش آمد.
بنده از نظرات شما هرچقدر هم دیر باشد استقبال می کنم و همیشه هم سعی داشتم با دقت آن ها را مطالعه کنم.بنابراین مشکلی در دیر یا زود رسیدن آن ها شخصا ندارم.

اما در مورد مطالبی که بیان کرده بودید....


من سوال شما را که جایی دیگر در همین تاپیک مطرح فرموده بودید دیده بودم.ببینید دوست عزیز شما ملاحظه می کنید که احکامی هم که توسط مراجع بیان می شود تفاوت هایی کم یا زیاد دارد.اما وظیفه ما این است که سعی کنیم شخصی را به عنوان مرجع انتخاب کنیم که دارای دید عمیق تر و حتی به نظر خودم روشن فکرتر از بقیه باشد.من یک مثال برای شما می زنم.شما بروید تحقیق کنید ببینید چندین نظر متفاوت در مورد این مسأله که اگر دختر و پسری در اتاقی با هم تنها باشند وجود دارد. برخی مراجع معتقدند کلا حرام است.ولی برخی دیگر شرایط دیگری تعیین کردند و به نظرمن می توان گفت بیشتر به اختیار آدمی میدان داده اند...حالا منظور بنده این است این که شما می فرمایید تفسیر قرآن سلیقه ای است من خیلی با این لفظ سلیقه ای موافق نیستم.به نظرم بهتر است این ها را به حساب تفاوت در نگاه و میزان درکی که هرکس از مطالب قرآن دارد بگذاریم.مضاف براینکه دوست عزیز این که ما اعتقاد داریم قرآن معجزه است صرفا به دلیل مسایلی که در رابطه با نوع نزول و... آن وجود دارد نیست.دلیل اینکه مارا به تفکر و تدبر در آیات قرآن دعوت می کنند همین است.نباید انتظار داشت هرچیزی را رک و پوست کنده در قرآن یافت.وقتی می توان در مورد یک ̎ بسم الله الرحمن الرحیم ̎ یک ساعت بحث کرد یا اصلا در مورد یک ̎ و ̎ در قرآن مطالب بسیاری گفت فکر می کنم تکلیف یک آیه کامل، روشن باشد.

دوست گرامی keiko

خواهش می کنم برگردید و مواضع قبلیتان رو مرور کنید.شما در انتهای اولین پستی که خطاب به بنده نوشته بودید فرموده بودید ̎ اگر روز ی ما به این سطح از تمدن رسیدم و نگفتیم که زن نصف مرد ارزش دارد یقین بدانید اون روز اولین روز توسعه و پیشرفت ما است ̎ آیا منظور شما غیر ازاین است که حقوق مرد و زن باید برابر باشد؟ اگر غیر این است که هیچ...ولی اگر همین است خوب است که توجه داشته باشید که مکتب مارکسیم با همین شعار وارد شد که تاجایی پیش رفت که اکنون زن عملا تبدیل به یک کالا شده است.من به جای شما نظر ندادم منظورم این بود که این صحبت شما در نهایت منجر به این تبدیل شدن می شود. اینکه شما می فرمایید از کجا استنباط کردم اولا از اسم استنباط پیداست که نظر و دیدگاه شخصی خودم است و در پاسخ عرض می کنم که از همین جایی که شما شعار انحرافی برابری حقوق مرد و زن را سر می دهید.ضمن اینکه دوست عزیز این شما هستید که تصورات خودتان را به نام اسلام اینجا معرفی می کنید که قبلا هم راجع بهش صحبت کرده بودم که متاسفانه مانند چندین پرسش دیگری که مطرح کرده بودم بی جواب از آن ها عبور کردید.
شما یک مثال خانم پزشک و مرد معتاد را پیراهن عثمان کرده اید و می خواهید با این مثال کل احکام را زیر سوال ببرید و ثابت کنید اشتباه هستند؟ به نظر شما می توان با چنین استدلالی جلو رفت؟
بله ...اسلام به مرد و زن برابر نگاه نمی کند.چون کارکردهای زن و مرد باهم متفاوت است دوست عزیز.منظور این نیست که زن فقط باید بشورد و بسابد و دم نزند (این را عرض کردم چون تقریبا روند استدلالی شما را متوجه شدم) اینجا اصلا صحبت مردسالاری یا زن سالاری نیست. مثلا همین الان می بینید که بسیاری زنان با حفظ حریم های خاص (نه صرفا ازنظر حجاب) شاغل هستند و در برخی موارد می توانند حتی بهتر ازمردان در همان جایگاه عمل کنند.ولی اینکه ما بیاییم همه چیز زن و مرد را برابر کنیم نتیجه اش همینی می شود که در روابط اجتماعی غرب شاهد هستیم که فکر می کنم این وضع چندان مناسب نباشد.
قوانین متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش است.....دوست عزیز این جمله شما اصلا برای من تازگی ندارد و بهتر است بدانید آدم اگر فضای بیش ازحد داشته باشد همان آدم ۱۴۰۰ سال پیش است.البته حتما مستحضر هستید که اصلا یکی از وظایف مراجع این است که قوانین را مطابق با شرایط روز درآورند و ابلاغ کنند اما نظر شخص من این است که ما به عنوان افرادی که با درس های فقهی آشنایی نداریم نمی توانیم خودمان احکام صادر کنیم.منکر تفکر و عقل نیستم اما عقل تنها در صورتی می تواند حکم بدهد که اطلاع کامل و درست و دقیق در اختیار داشته باشد در غیر این صورت نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد و به نظرم بدیهی است که ما اطلاعاتی با تمام این ویژگی ها در اختیار نداریم.

دوست عزیز keiko لطف کنید بفرمایید کجای اسلام گفته شده مرد می تواند زن را بدون کوچکترین حقی از خانه بیرون کند؟! مگر زندگی زناشویی خاله بازی است که هر وقت هرکس خسته شد بگوید تمام و خلاص...؟؟ مردی اگر تصمیم به طلاق بگیرد باید حق و حقوق زن را تمام و کمال پرداخت کند که بازهم شرایطی برای مرد تعیین شده که از حوصله این بحث خارج است.پس دوست عزیز مجددا از شما می خواهم که تصورات خودتان را به نام دین اسلام معرفی نفرمایید.قوانین اسلام چه حقی از زنان سلب کرده که حالا باید آمد و دید؟! پیشنهاد می کنم تشریف ببرید راجع به تجاربی که در این زمینه حقوق بیشتری برای زن تعریف کرده سوال کنید و ببینید چگونه آمار طلاق را بالا برده است.
شما با چه آماری می فرمایید این گروه از زنانی که به قول شما در یک زندگی نکبت بار دم برنمی آورند ، گروه قابل توجهی از جامعه هستند؟ دوست عزیز موضوع صیغه یک مثال بود. این حقوق مثلا پایمال شده ای که شما مشغول حمایت از آن ها هستید تابه حال جز بالا بردن آمار طلاق در و از ریشه برکندن نظام خانواده چه چیز دیگری عاید جامعه کرده اند؟ قوانین اسلام تماما دارای دلایل فقهی و عقلی و روانشناسی هستند.آیا می توان تاثیرات نقض این قوانین را در جامعه دید و باز هم منکر آن ها شد؟

در مورد بحث کنیز و غلام نیز فکر می کنم لازم بود ادامه ی صحبت های بنده را نیز می آوردید.بهتر است شما باردیگر شرایطی را که بنده ذکر کردم مطالعه کنید . وقتی این قوانین در مورد برده داری اجرا شد دیگر اسمش اصلا برده داری نبود که حالا شما می فرمایید برای خداوند برده داری معنی ندارد.دوست عزیز پس ملاحظه می کنید که بازهم این شما هستید که افکار خودتان را به اسم خدا اینجا مطرح فرمودید.همین بحث طلاق های توافقی مگر غیر از این است که فرهنگ جامعه به اصطلاح روشن فکر ما ابداع کرده؟ همین فرهنگ که قبح طلاق را دارد کاملا از بین می برد در نهایت باعث می شود نظام خانواده بی معنی شده و از هم فرو بپاشد.کمااینکه این اتفاق دارد می افتد و متاسفانه تعداد این نوع طلاق ها به شدت در حال گسترش است.این هم از تدابیر جدیدی که جنابعالی می فرمایید باید اندیشید.حالا نتیجه اندیشیده شدنش را ملاحظه بفرمایید.

دوست گرامی بله بنده هم قبول دارم که نمی توان با دوچرخه به کره ماه رفت. اما اگر منظورتان از موشکی که قرار است این کار را برای ما انجام دهد مکاتب مدرنیسم یا مارکسیسم است باید بگویم خیلی وقت است این موشک ها سر از نا کجا آباد در آورده اند.بهتر است به جای تشبیه اسلام به دوچرخه ، عمق قوانین آن را درک کنیم.
====================
با تشکر از شما دوست عزیز...در صورت تمایل منتظر پاسخ شما خواهم بود.
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸   ۱۰ : ۳۸ : ۱۲ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر Shervinx ارسال پیغام به Shervinx
 ◊ keiko
۳۳۵۲۶  ◊
با سلام خدمت دوست عزیزم جناب shervinx عزیز

قبل از هر جوابی باید طبق معمول پوزش مرا بپذیرید به دلیل تاخیر در پاسخ !

در مورد اشتباهی هم که پیش آمده بود هیچ مشکلی نیست و من متوجه شدم پس خودتون را ناراحت نکنید دوست من پیش میاید.

دوست عزیز سوال من در مورد اون آیه از قران فقط یک سوال بود و نه اینکه بخواهم فرا فکنی کنم و یا بحث رو به انحراف ببرم اگر به موضوعات قبلی این بحث نگاه کنید چند صفحه قبل من این سوال رو از هموطن دیگری هم کرده بودم که متاسفانه ایشان متوجه سوال من نشدند و سوال من بی پاسخ ماند به همین دلیل بود که این سوال رو از شما کردم
طبق معمول تفسیر از آیات قران به نوعی سلیقه ای بیان میشود نمونه آن همین آیه ای که شما در مورد تاکید به زنان پیغمبر برای این که هوس انگیز صحبت نکنند بسیار خوب ولی در همین آیه که متاسفانه شما تفسیر آن را از کافی آوردید من تاکید کردم بدون استفاده از تفسیر فقهی یعنی معنای واقعی آن را مرحمت کنید که اشکالی ندارد بازم از تفاسیر استفاده شد من به مسئله ای که خواستم رسیدم

میفرمایید که (دوست عزیز فلسفه ی این قوانین دقیقا همین است.که زن را از یک کالا به شخصیتی که لایق آن است برساند.حال ما می خواهیم دوباره با نقض قوانین الهی زمینه را برای تبدیل زن به کالا آماده کنیم؟ خوب است نگاهی به کشورهای غربی بیندازیم و ببینیم زن چطور همانند یک کالا خرید و فروش می شود.تمام این ها این حرف را اثبات می کند که برای برقراری عدالت واقعی نمی توان به زن دقیقا به چشم یک مرد نگاه کرد و باید از نظر حقوقی تفاوت هایی قایل شد.)

دوست عزیز از کجای نوشته های من استنباط کردید که من موافق این هستم که زن دوباره به یک کالا تبدیل شود چرا بجای من نظر میدهید ؟؟من مثال آوردم که قرار نیست یک زن پزشک نصف یک مرد معتاد که با هم برادر و خواهر هستند ارث ببرد این یعنی استفاده کالایی از زن !!!! من عرض کردم حقوق زن و مرد در عصر حاضر میبایست مساوی با هم باشد این یعنی قرار گرفتن در مقابل قوانین الهی ـخداوند اینگونه به مسائل نگاه میکنند
مشکل آن جایی است که تفکرات مرد سلارانه برای حفظ حقوق تمامیت خود اقدام به تدوین قوانین الهی میکند اگر باز هم بگوید که این قوانین اسلام است و خداوند آنرا فرستاده من میگویم که این قوانین متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش است و در عصر حاضر هیچ کاربردی ندارد اصرار در این مورد فقط مطالبات اجتماعی ما را به تعویق میاندازد ...


میفرمایید که (اما قبل از اینکه وارد قسمت بعدی صحبت هایم شوم لازم می دانم نکته ای را خدمت شما عرض کنم. دین اسلام دینی نیست که بشود روی آن نقطه ای بحث کرد. مثلا ما هیچ وقت نمی آییم به خاطر هوس رانی عده ای که در لباس دین زنان را صیغه می کنند اصل ازدواج موقت را رد کنیم.مضاف بر اینکه اینجا اسلام برای ما شرایط ازدواج موقت را توضیح می دهد و می گوید صرفا تحت این شرایط ازدواج موقت تجویز می شود.این مثال را از این جهت آوردم که به دو مورد مشابه در صحبت های شما پاسخ دهم. )
ببیند دوست عزیز مشکلات اجتماعی ما بسیار فرا تر و ناگوار تر از این است که به قول شما نقطه ای به آن بنگریم صیغه مشکل حال حاضر ما نیست مشکلات ما پایمال کردن حقوق زنان است در دادگاه ها بوسیله همین قوانینی که شما پشتیبان آن هستید شما حتما این ضرب المثل را شنیده اید که میگویند زن با لباس عروسی به خانه بخت رفت و باید با کفن بیرون بیاید این در زمان خود یک نوع پایبندی و استحکام را در خانواده ها تشویق و تبلیغ میکرد ولی در این زمان مصداق دقیق مردن و دم بر نیاوردن از یک زندگی نکبت باری است که گروه قابل توجه ای از جامعه زنان مارا در بر میگیرد حالا هی شما بفرماید که نه نمی شود این قوانین الهی است و فلان و بهمان !!! همین به اصطلاح قوانین الهی آنچنان حقی را از زنان ما سلب کرده که بیا و ببین !!! هر مردی که بخواهد زن خود را بدون دادن کوچکتری حقی از خانه بیرون کند با تکیه به همین قوانینی که شما میفرمایید مثل یک لیوان آب خوردن اورا از زندگی خود حذف میکند چرا؟؟؟ چون قوانین ما پشتیبان حقوق زنان نیست همین !!!!



میفرمایید که (شما صحبتی در مورد طلاق مطرح کردید.جهت اطلاع شما و دوستان که البته فکر می کنم اکثرا بر این نکته واقف باشید ، عرض می کنم که در اسلام حق طلاق می تواند به زن نیز تعلق بگیرد و این بر اساس توافقی است که طرفین انجام می دهند.ضمن اینکه به فرض حق طلاق با مرد باشد.اگر زنی از شوهرش ناراضی است نیز می تواند با اثبات ادعای خود طلاق بگیرد.ولی خوب است از این طرف هم به قضیه نگاه کنید که اگر هر زنی به آسانی می توانست از مرد جدا شود زمینه ای برای تبدیل ازدواج به یک شغل پر درآمد می شد و عملا از آرمان های بزرگ و باشکوه ازدواج خبری نبود.
)
بله من هم قبول دارم البته تا حدی ولی باید گفت برای گرفتن طلاق باید از تمام حق و حقوق چندین ساله خود بگذرد عطایش را به لقایش ببخشد


میفرمایید که (اما در مورد بحث کنیز و غلام.... دوست عزیز شما متاسفانه باز هم اینجا روند بحث نقطه ای خود را ادامه داده اید. یعنی مطلبی که صرفا تحت تاثیر برخی شنیده ها و بدون درنظر گرفتن شرایط آن بوده است.
دوست گرامی اولا بد نیست بازهم نگاهی به کشورهای غربی و اروپایی بیندازید تا مشخص شود که برده داری منسوخ شده یا هم چنان ادامه دارد.
اما اگر هم این روند برده داری نسبت به زمان ظهور اسلام کاهش زیادی داشته دلیلش تدبیراتی است که در اسلام اندیشیده شده است. قوانینی که اسلام در مورد برده داری ارایه می دهد دقیقا تشویق به آزادسازی غلامان و کنیزان و عدم به بندگی گرفتن آن ها بود.)
دوست عزیز و مهربانم اصلا این نگاه شما به مورد برده داری صد در صد از موضوع مطروحه فاصله فاحشی دارد و می شود گفت که متوجه منظور من نشدین من عرض کردم که در اون زمان اسلام بنا بر شرایط حاکم ونه الهی به تدوین قوانین برده داری اقدام کرده چون برای خداوند به هیچ وجه برده داری معنی ندارد حتا به گفته شما در مورد جنگ ها که بخواهد برایش قوانین وضع کند مگر اینکه بگویید چرا برای خداوند هم برده داری یک اصل است .قوانین دوست من متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش است و نه حال حاضر پس تدبیر دیگری میبایست اندیشید شما با دوچرخه نمی توانید به کره ماه بروید همین !!!!


بسیار ممنونم shervinx عزیز ولی پیشنهاد میکنم بحث را کوتاه تر کنیم البته اگر مایل هستید
با تشکر
شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸   ۰۷ : ۳۲ : ۲۳ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر keiko ارسال پیغام به keiko
 ◊ Shervinx
۳۳۲۳۴  ◊
سلام مجدد

به همه دوستان عزیز پیشنهاد می کنم مطالب این پست را ولو اجمالی مطالعه کنند.صحبت درباره ی موارد مختلف در این تاپیک به سمتی رفت تا گریزی ناگزیر به فلسفه برخی احکام اسلامی زده شود.فکر می کنم فرصت مناسبی باشد تا برخی دوستان با برخی از این فلسفه ها آشنایی هرچند کوچکی پیدا کنند.باشد که بهانه ای شود تا همگی در عمق این کامل ترین دین الهی تفکری کنیم.



keiko عزیز

ابتدا از مشکلی که در پست قبلی پیش آمد پوزش می طلبم.قضیه این بود که من قصد داشتم برای شما و fatima21 عزیز در یک پست پاسخم را ارسال کنم. این بود که برای فراموش نشدن آیاتی که طبق درخواست جنابعالی قصد داشتم در سایت قرار دهم، آن ها را در قسمت های پایین تر قرار دادم.ولی بعد تصمیمم عوض شد و خواستم برای شما پست جداگانه بگذارم که متاسفانه فراموش کردم آیات را از پست قبلی حذف کنم.البته من مجددا با یک سری توضیحات مختصر راجع به خود آیات آن ها را دوباره در این انتهای این پست قرار می دهم.



امیدوارم این نقاطی که می فرمایید در پایان بحث روشن شود و تاکید می کنم به اتفاق به نتیجه ای مطلوب و منطقی دست یابیم.

دوست گرامی
نگاه به زمان و تغییراتی که در طی آن رخ داده ما را به تعریف فرهنگ می رساند. فرهنگ مجموعه باورها و عقایدی است که در یک بازه ی زمانی معین بر تفکرات مردم یک جامعه سایه می افکند.اما لزوما قرار نیست این تفکرات همگی صحیح باشند. شما می فرمایید ̎...در زمانی که این قوانین برای زن و مرد تصویب شده زنان در یک نظام قبیله ای با قوانین خاص خود در ارتباط بوده اند...̎ و در ادامه ̎... در نظام قبیله ای زن را به مانند احشام و اموال می نگریسته اند تازه با آمدن اسلام بزرگترین تحول در قوانین اون زمان بوجود میاد ...̎
دوست عزیز فلسفه ی این قوانین دقیقا همین است.که زن را از یک کالا به شخصیتی که لایق آن است برساند.حال ما می خواهیم دوباره با نقض قوانین الهی زمینه را برای تبدیل زن به کالا آماده کنیم؟ خوب است نگاهی به کشورهای غربی بیندازیم و ببینیم زن چطور همانند یک کالا خرید و فروش می شود.تمام این ها این حرف را اثبات می کند که برای برقراری عدالت واقعی نمی توان به زن دقیقا به چشم یک مرد نگاه کرد و باید از نظر حقوقی تفاوت هایی قایل شد.

اما قبل از اینکه وارد قسمت بعدی صحبت هایم شوم لازم می دانم نکته ای را خدمت شما عرض کنم. دین اسلام دینی نیست که بشود روی آن نقطه ای بحث کرد. مثلا ما هیچ وقت نمی آییم به خاطر هوس رانی عده ای که در لباس دین زنان را صیغه می کنند اصل ازدواج موقت را رد کنیم.مضاف بر اینکه اینجا اسلام برای ما شرایط ازدواج موقت را توضیح می دهد و می گوید صرفا تحت این شرایط ازدواج موقت تجویز می شود.این مثال را از این جهت آوردم که به دو مورد مشابه در صحبت های شما پاسخ دهم.

شما صحبتی در مورد طلاق مطرح کردید.جهت اطلاع شما و دوستان که البته فکر می کنم اکثرا بر این نکته واقف باشید ، عرض می کنم که در اسلام حق طلاق می تواند به زن نیز تعلق بگیرد و این بر اساس توافقی است که طرفین انجام می دهند.ضمن اینکه به فرض حق طلاق با مرد باشد.اگر زنی از شوهرش ناراضی است نیز می تواند با اثبات ادعای خود طلاق بگیرد.ولی خوب است از این طرف هم به قضیه نگاه کنید که اگر هر زنی به آسانی می توانست از مرد جدا شود زمینه ای برای تبدیل ازدواج به یک شغل پر درآمد می شد و عملا از آرمان های بزرگ و باشکوه ازدواج خبری نبود.

اما در مورد بحث کنیز و غلام.... دوست عزیز شما متاسفانه باز هم اینجا روند بحث نقطه ای خود را ادامه داده اید. یعنی مطلبی که صرفا تحت تاثیر برخی شنیده ها و بدون درنظر گرفتن شرایط آن بوده است.
دوست گرامی اولا بد نیست بازهم نگاهی به کشورهای غربی و اروپایی بیندازید تا مشخص شود که برده داری منسوخ شده یا هم چنان ادامه دارد.
اما اگر هم این روند برده داری نسبت به زمان ظهور اسلام کاهش زیادی داشته دلیلش تدبیراتی است که در اسلام اندیشیده شده است. قوانینی که اسلام در مورد برده داری ارایه می دهد دقیقا تشویق به آزادسازی غلامان و کنیزان و عدم به بندگی گرفتن آن ها بود.
اینکه اسلام ابتدا با برده داری به طور کامل مخالفت نکرده از این جهت است که نمی توان بدون پذیرش چیزی اقدام به تغییر آن نمود.ماجرا هم ازاین قرار بود که در جنگ ها عده ای به اسارت گرفته می شدند و رفتارهایی که در قبال آن ها می شد بسیار زشت و دور از شأن یک انسان بود.این بود که اسلام برای اینکه هم از آن ها به عنوان نیروی کار استفاده مفید شود و هم حقی از آن ها پایمال نشود قوانینی وضع کرد.اولا اینکه کسی که به در جنگ به شما ضرر زده و می خواهید او را به غلامی بگیرید نباید مسلمان نباشد.بعد از این شرایط ، باید تمامی احتیاجات او را (خوراک ،پوشاک ، مسکن و...) برطرف کنید و تحت پوشش کامل بگیرید تا جایی که حتی اگر همسر خواست شما باید اقدام کنید.یعنی تقریبا رفتاری به مانند فرزندان. پس دوست گرامی می بینید که این شرایط چندان هم آسان نیست و هرکسی توان آن را ندارد که همین نوعی تشویق برای کاهش داشتن غلام و کنیز بود.

keiko عزیز در پایان این بخش از توضیحات طبق درخواست شما آیاتی از قرآن را درباره ی آواز در زن می آورم.البته این آیات دقیقا همان هایی است که در پست قبل نیز موجود است منتها لازم دیدم نکاتی را شخصا به آن اضافه کنم.البته توجه دارید که برای تفسیر این آیات لزوما باید به سایر کتب فقهی مراجعه کرد که اینجا از جلد ششم کتاب الکافی استفاده شده است.


((وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِین))

و بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‏خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است!
/سوره لقمان آیه ۶

ـ اینجا ̎ لهو الحدیث ̎ یکی از مصادیق غنا معرفی شده است.(الکافی ج 6ص431 )


((فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ اْلأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ)) / سوره حج آیه ۳۰

از پلیدیهای بتها اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید.

ـ اینجا ̎ قول الزور ̎ یکی از مصادیق غنا معرفی شده است.(الکافی ج 6 ص 434)


((یا نِساءَ النَّبِیّ‏ِ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا)) / سوره احزاب آیه ۳۲

ای همسران پیامبر! شما هم چون یکی از آنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‏ای هوس‏انگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!

ـکه حاکی از آن است که زنان نباید صدای خویش را در مقابل مردان نامحرم نازک کنند و اگر چنان کنند مرتکب حرام شده‌اند، زیرا همان گونه که در متن آیه آمده است آثار نامطلوب و سوئی در پی دارد و آن عبارت است از این که مردان پلید به طمع سوء استفاده می‌افتند.

( منبع : سایت پایگاه حوزه ـــــــ www.hawzah.net)

================================
دوست عزیز keiko

به عنوان کلام آخر می خواهم نکته ای را عرض کنم.لطف کنید به این سوال پاسخ دهید که آیا واقعا قصد و نیت شما از این بحث یافتن راه درست است یا صرفا ایراد وارد نمودن به دین؟ از دید شخصی ، من تقریبا به تمامی سوالات و شبهات شما سعی کردم پاسخ منطقی و با استدلال بدهم اما شما هر دفعه موضوع قبلی را رها کردید و موضوعی دیگر را مطرح کردید.
بنا به درخواست bibikhatoon عزیز کتابی را تحت عنوان ̎ غنا و موسیقی ̎ که پنج جلدی است و تالیف رضا مختاری معرفی می نمایم و پیشنهادم این است که شما نیز نگاهی به آن بیندازید تا آن وقت ببینیم اصلا بحثی باقی می ماند که بخواهیم ادامه اش بدهیم یاخیر./با سپاس و آروزی موفقیت منتظر پاسخ شما خواهم بود.
پنج شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۸   ۱۴ : ۳۰ : ۱۰ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر Shervinx ارسال پیغام به Shervinx
 ◊ Shervinx
۳۳۱۷۴  ◊
سلام مجدد


fatima21 گرامی

مقاله ای را که در مورد صدای زن در سایت قرار داده بودید مطالعه کردم.مقاله ای که به نظر من علی رغم داشتن ساختار نگارشی خوب دارای تناقضات ، شتاب زدگی ها و قضاوت های بی جا و نادرست است.
من توانستم منبع این مقاله را پیدا کنم.فکر می کنم بهتر بود شما قبل از آن که این مقاله را در سایت قرار می دادید از نویسنده سوال می کردید که ایشان چقدر از بحث موسیقی در اسلام تحقیق کرده اند که کلاه قضاوت به سر می کنند و تشخیص می دهند که قوانینی که از جانب خداوند متعال فرستاده شده است نادرست است؟ یعنی ایشان از کسی که خودش انسان را خلق کرده بهتر می داند چه چیزی برای انسان درست و چه چیزی غلط است؟ جالب تر اینکه ایشان از خداوند تنها به عنوان ابزاری برای موجه نمودن کلام خود استفاده می کنند و جایی که به منافعشان مربوط می شود می فرمایند " ...در اغلب موارد اشعار استفاده شده در این نوع موسیقی ها خطاب به قادر متعال هستند " اما وقتی پای احکام الهی وسط می آید گفتارشان طوری است که گویی خدایی در کار نیست.
کسانی که این اشعار را خطاب به قادر متعال می خوانند بهتر نبود ابتدا متوجه می شدند که اصلا خود قادر متعال با این روش های ابراز محبت و دوستی به خود موافق هست یا نه؟
دوست گرامی بحث ما سر این نیست که زن ساز بزند یا نه....بحث ما بر سر خوانندگی زن است.ایشان چنین تقسیم بندی را در مورد خود موسیقی که زن خواننده اش باشد انجا داده و محتوا را از شکل و قالب جدا کرده اند. به نظر خود شما چنین تقسیم بندی قابل قبول است؟ اگر غیر از این است که انسان از موسیقی لذت می برد و غرق در آن می شود پس اصلا چه احتیاجی به گوش دادن به آن است؟ قرار نیست که حتما لذت حیوانی در کار باشد. این دوست عزیز ما فقط فکرش روی لذت شنونده است. فکر شخصیت زن نیست که اینجا در معرض خطر قرار می گیرد.(در رابطه با این موضوع در پاسخ خود به keiko عزیز مفصل تر توضیح خواهم داد.)
اما مورد دیگری هم که باز جزو تناقضات و این بار برای من خیلی جالب بود بحث مقایسه صدای آواز مادر برای فرزندش و آواز یک زن برای مرد بود! شخصا از شما دوست عزیز که نسبت به صحبت های به قول خودتان ̎ بی اساس ̎ تعدادی از دوستان موضع گیری فرمودید انتظار بیشتری می رفت. به نظر شما آیا واقعا چنین حرفی ریشه و اساس محکمی دارد؟ در حالی که بدیهی ترین موضوع یعنی محرمیت نادیده گرفته شده است؟ فکر می کنم این موضوع کم و بیش برای همه مبرهن باشد.
اما fatima21 محترم ای کاش شما زندگی شخصی بعضی از این خواننده های زنی که این دوست نویسنده ازشان تعریف می کند ،اینجا گردآوری می کردید تا مشخص شود خوانندگی بر والایی شخصیتشان تاثیر داشته یا ....
در پایان قضاوت را بر عهده خود شما می گذارم و امیدوارم پاسخ شما را نیز دریافت کنم./ با سپاس.






































وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِین ،و بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‏خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است![1]


فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ اْلأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ، از پلیدیهای بتها اجتناب کنید! و از سخن باطل بپرهیزید![2]
و (لهو الحدیث) و (قول الزور) را در آیه‌های فوق، مصادیق غنا معرفی شده‌اند[3].


و نیز در آیه 32 سوره مبارکه احزاب خداوند می‌فرماید:یا نِساءَ النَّبِیّ‏ِ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا،ای همسران پیامبر! شما هم چون یکی از آنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‏ای هوس‏انگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!
که حاکی از آن است که زنان نباید صدای خویش را در مقابل مردان نامحرم نازک کنند و اگر چنان کنند مرتکب حرام شده‌اند، زیرا همان گونه که در متن آیه آمده است آثار نامطلوب و سوئی در پی دارد و آن عبارت است از این که مردان پلید به طمع سوء استفاده می‌افتند.
سه شنبه ۸ دی ۱۳۸۸   ۴۳ : ۲۱ : ۰۰ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر Shervinx ارسال پیغام به Shervinx
 ◊ keiko
۳۳۱۱۷  ◊
درودShervinxدوست وهموطن عزیزجناب
بسیار خوشحالم که میبینم به یک تفاهم حداقلی و مشروط رسیده ایم البته میدانم که شما دوست عزیز همانطور که فرمودید به دنبال یک نتیجه مطلوب هستید و این بسیار حائز اهمیت است که نتیجه مطلوب صرفا تحمیل اعتقادات و نظرات نیست بلکه روشن شدن بعضی از نقاطی است که بدان توجهی نشده
دوست عزیز شما در متن جوابیه تان گفتید که نمیشود قوانین و اصولی که در مورد حقوق آحاد مردمی که دنیای غرب را به یک پیشرفت رساند را در ایران پیاده کرد و میدانم منظور شما بخشی از این قوانین است بطور مثال همان حقوق برابر زن و مرد که فرمودین در قوانین اسلام این امکان پذیر نیست و من هم با شما در اینکه در اسلام و قوانین فقهی امکان برابری حقوق زن و مرد وجود ندارد موافقم ولی من قبل از اینکه نظر خودم رو تقدیم شما و دوستان کنم میباید یک نکته را برای شما یادآوری کنم ببینید شما میبایست نگاهی هم به زمان داشته باشید در زمانی که این قوانین برای زن و مرد تصویب شده زنان در یک نظام قبیله ای با قوانین خاص خود در ارتباط بوده اند در اون عصر آیا ما پزشک زن و متخصص زن داشته ایم مسلما نه آیا ما حقوق دان زن داشته ایم بی تردید جواب منفی است آیا زنان برای امرار معاش به خارج از منزل مراجعه میکردند طبیعتا جواب منفی است در نظام قبیله ای زن را به مانند احشام و اموال می نگریسته اند تازه با آمدن اسلام بزرکترین تحول در قوانین اون زمان بوجود میاد که زن از صفر تبدیل به نصف میشودواین بی تردید یعنی تحولی شگرف تازه طبق اسناد در این مورد با حضرت محمد خیلی مخالفت میشود که ایشان با عنوان قوانین الهی است بحث را تمام شده تلقی میکند خب با گذشت هزار و چهار صد سال کره خاکی ما دچار تحولات و دگرگونی های غیر قابل وصفی شده زن از یک موجود بی پناه به یک قدرت بلحاظ اجتماعی تبدیل گشته دیگر شما نمیتوانید با اون چارت در موردش قوانین وضع کنید آیا شما بهای یک زن متخصص را با یک مرد کارگر حتا زحمتکش یکی میدانید ایا بصرف اینکه زن ( طبق نگاه خود شما ) ضعیف است میباید نصف حقوق مدنی یک مرد را داشته باشد چرا چون نیاز به حمایت دارد آیا این استدلال به نظر جنابعالی میتواند راهگشای مشکلات جامعه ما باشد میتوانیم چشمان خود را ببندیم و بگویم بله تا حالا توانسته از این به بعد هم میتواند آیا تا حالا سری به دادگاه های خانواده زده اید که از نزدیک با این معزل اجتماعی برخورد کنید تا حالا مشاهده کرده اید که مردان بدون کوچکترین مزاحمت قانون میتوانند زن خود را با تکیه به اون قوانینی که شما ازش حمایت میکنید حق زن را پایمال کرده و بسرعت یک چشم به هم زدن او را از زندگی خود حذف کند ولی این امکان برای زن میسر نیست چون قوانین فقهی این اجازه را برای او ممکن نکرده همین اصل هم در خانواده پیش میاید بطور مثال به چه دلیلی یک پسر متعاد میباید دو برابر یک خواهر معلم ارث ببرد به این دلیل که اون مرد است باید برود خودش را نشئه کند ولی اون زن است میباید نصف حساب شود ببینید دوست عزیز در اسلام مبحثی وجود دارد مبنی بر این که شما میتونید کنیز و غلام داشته باشید به زبان ساده شما به عنوان یک مسلمان میتوانی برده داشته باشید و در تمام کتب فقهی و رساله های آیات عظام هم قوانین آن را میتوانید مشاهده کنید و هیچ اشکالی هم در این مورد نمی بینید ولی آیا در هزاره سوم شما میتوانید در همین کشور خود ما برده داشته باشی به هیچ وجه اون قوانین مشمول گذشت زمان شده و دیگر قابل اجراء نیست و عدم مساوات زن و مرد هم شامل همین قانون میشود تاریخ این یکی هم گذشته و میبایست در اون تغیراتی بوجود بیاید
در آخر استدعا می کنم اگر در قران آیه ای سراغ دارید ببنید در قران نه در کتب فقهی دیگر که صدای زن را حرام کرده و یا شنیدن صدای زن را موجب بیماری قلبی میداند را برای من بیاورید باز هم تاکید میکنم فقط سند را قران مد نظر داشته باشید
با تشکر منتظر جواب شما هستم
چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸   ۳۰ : ۳۶ : ۱۲ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر keiko ارسال پیغام به keiko
 ◊ Nanaz107
۳۳۰۷۸  ◊
با سلام
یک زمانی می خواستم به کلاس آواز بروم وفن آواز را به طور اصولی آموزش ببینم...وقتی به آموزشگاه موسیقی مراجعه کردم، فرمودند برای خانومها کلاس نداریم....
حالا برین خدا را شکر کنید الان چند تا خانوم خواننده وجود دارند و می تونیم صداشون را بشنویم...چند وقت دیگه همین ها را هم نداریم
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸   ۳۶ : ۵۲ : ۱۳ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر Nanaz107 ارسال پیغام به Nanaz107
 ◊ shervinahmadi
۳۳۰۵۲  ◊
واسه اینکه اینجا ایرانه دوستان

هنوز در ایران به هنر هیچ ارزش و بهایی نمیدن
یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸   ۴۴ : ۳۷ : ۰۹ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر shervinahmadi ارسال پیغام به shervinahmadi
 ◊ fatima21
۳۳۰۴۹  ◊
قسمت پایانی

گاها میشنویم نامی از آوازه خوانانی را که عزم بر اجرای کنسرت برای بانوان در ایران را دارند . هنگامه اخوان و سیمین غانم جزو آندسته از هنرمندانی هستند که به جهت اجرای کنسرت در ایران نامشان بر سر زبانهاست . اما سئوالی که در اینجا مطرح میگردد این که چرا این کنسرتها برای تنها برای بانوان برگزار میگردد ؟

آیا صدای این زنان و خوانندگان میتواند برای مردان علاقه مند به موسیقی اصیل ایرانی مهیج باشد ؟ و یا اینکه آیا نسل جوان ایرانی با گوش سپردن به صدای سیمین غانم مرتکب گناهی کبیره میگردند که توبه و بازگشت از آن دیگر اثری ندارد ؟ این سئوالیست که بسیار جای بحث دارد که هیچگاه به آن توجهی جدی نگردیده است . . . متاسفانه در ایران زمین تنها چند خواننده زن را میتوان مثال زد که مدارج ترقی و تعای را پیموده اند . آنهم نه در حد و اندازه خواننده های مرد که میتوان گفت اینان تنها پا به پای خوانندگان مرد درجه دوم پیش می آیند .

افسانه رثایی نمونه ای از این خوانندگان است که که میتوان ایشان را موفق ترین خواننده موسیقی فعالافسانه رثایی در کشور دانست . خواننده ای که سابقه همکاری با گروه هم آوایان به سرپرستی حسین علیزاده را در پرونده خود داشته و این همکاری هم اکنون نیز ادامه دارد . نجمه تجدد دیگر هنرمندیست که میتوان از ایشان به عنوان دیگر خواننده فعال در ایران زمین یاد کرد که همکاری با گروه کامکارها و پور ناظری های را در کارنامه هنری خود دارد .

آیا تا کنون به این مسئله فکر کرده ایم که پس از اینان چه کسانی سکان دار هدایت آواز بانوان در موسیقی اصیل ایرانی خواهند بود ؟ باید چاره ای اندیشید ؛ مگر آنکه قصد ویران کردن این هنر را در بین بانوان داشته باشیم .
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸   ۴۹ : ۰۰ : ۲۲ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر fatima21 ارسال پیغام به fatima21
 ◊ fatima21
۳۳۰۴۸  ◊
قسمت چهارم


مطالعات پیشین ثابت کرده اند که آواز و صدای انسان میتواند نه تنها تاثیر به سزایی در روحیه آدمی بر مامک خادمجای گذارد که این تاثیر میتواند در مورد تمامی کائنات صادق باشد . کالین کورسبی مدیر موسسه RHS طی تحقیقی دریافت که تاثیرگذاری صدای زنان بر روی رشد گیاهان بسیار بیشتر از صدای مردان است." این یافته بر اساس آزمایشی یک ماهه ارائه شد. طی این آزمایش دانشمندان مشاهده کردند میزان رشد بوته گوجه فرنگی زمانی که در معرض صدای زنانه قرار می‌گیرند دو سانتیمتر بیشتر از زمانی است که در معرض صدای مردانه قرار می‌گیرند. "میتوان از تحقیقات انجام شده اهمیت صدای زن و استفاده از آن در موسیقی را دریافت .

در تمامی جوامع بشری قوانینی تبیین و لازم الاجرا میگردند و عدول و سرپیچی از آنها جرم محسوب میگردد اما وضع این قوانین در هیچ کجای دنیا نمیتواند دلیلی بر رعایت و رضایت مردم آن کشور از قوانین باشد . در کشورما نیز قوانین حاکم بر صدا و سیما چندان به نفع موسیقی ایرانی نیست و فرهیختگان و هنرمندان ایران زمین از قوانین حاکم بر رسانه ملی رضایت کافی و وافر را ندارد .

بحث عدم نمایش ساز از رسانه ملی ؛ بحث نو وتازه ای نیست و آنقدر در مورد آن سخن گفته شده است که دیگر تکرار مکررات هیچ سود و فایده ای نداشته و ندارد با این تفاسیر هیچگاه نمیتوان در مورد چرایی عدم پخش صدای زن از رسانه ملی سخن بر زبان راند . زمانی که نمایش ساز در رسانه ممنوع است و مخاطب بجای دیدن ساز در بهترین حالت به تماشای گل وبلبل مینشیند دیگر چگونهمیتوان انتظار داشت که صدای زن و صدای آواز زن از رسانه ملی پخش گردد ؟

اساتید موسیقی ایرانی نیز هر یک به نوعی در زمینه آواز زن و مخالفت دولتمردان با این موضوع نیز سخنان قابل توجهی را مطرح نموده اند با کمی دقت و تامل در این واژه ها میتوان به نکته مشترکی از این سخنان دست یافت : نارضایتی از مخالفتهای بیهوده در مورد پخش صدای زنان

سخنان استاد حسین دهلوی که پس از عدم همکاری مسئولان در اجرای اپرای کودکانه "مانی و مانا" ایراد نموده بودند نیز جالب توجه است "در حال حاضر حکومت اسلامی با صدای زن مخالف است. در سال ۱۹۷۹ هم یونسکو به مناسبت روز جهانی کودک اعلام کرد که هر کشوری که می‌تواند کاری انجام دهد. من گفتم که اهل موسیقی هستم و یک اپرا نوشتم. این اپرا به بچه‌ها یاد می‌داد که اگر هنگام مواجهه با مشکلات به یکدیگر یاری برسانند پیروز می‌شوند. الان ۳۰ سال است که جمهوری اسلامی بر روی کار است و ما هنوز موفق نشده‌ایم که این کار را اجرا کنیم.
در زمان آقای خاتمی وی موافقت کرد و به وزیر ارشاد چند سال پیش گفته بود که به اجرای این برنامه کمک شود. ولی می‌گویند که در این اپرا صدای زن وجود دارد. من به وزیر قبلی ارشاد گفتم که کسانی که از شنیدن صدای زن تحت تاثیر قرار می‌گیرند مریض هستند و باید به پزشک مراجعه کنند. چون نخستین صدایی که بچه می‌شنود صدای مادر است؛ اینطور نیست؟ چرا بعداً نمی شود صدای زن را به گوش کودک رساند؟"

آری . . . به راستی چرا نمیشود صدای زن را حتی به گوش کودکان رسانید ؟ کودکانی که هنوز نه از تهییج چیزی میفهمند و نه با صدای زنی شهوت زده میگردند . . .

آیا شایسته است در موسیقی کودکانی که هنوز معنی دقیق گناه را نمیدانند استفاده از صدای زن را منع کرد ؟؟؟!! آیا این تصویر ؛ مضحک نیست ؟ آیا همیشه وجود صدای زن شهوت زاست ؟

هنرمندان دیگری نیز در این زمینه اظهار نظر کرده اند . حسین علیزاده یکی از این هنرمندان است که در مصاحبه ای با صدای آمریکا در مورد استفاده از خواننده زن در آثارش سخنانی را بیان نمود :

"وقتی صدای زن در موسیقی نباشد یعنی فاجعه ، یعنی مثل آنکه به یک نقاش بگویی از این رنگها نباید در اثرت استفاده کنی ، یعنی آنکه به من به عنوان آهنگساز بگویی به جای 4 نوع صدا برای ارکستر تنها باید از دو صدا ( صدای بم و زیر مرد ) استفاده کنی و در آخر آنکه هنگامی حذف این صدا برایش توجیه پذیر است که زن از زندگی مردانه و از این کره زمین حذف شود و یعنی پایان حیات بشری."کامکارها

منطقه جغرافیایی و نوع فرهنگ مردمان آن منطقه نیز میتواند عاملی دیگر در این گریز باشد ، اقوام کرد نشین با توجه به فرهنگ موجود در منطقه از گذشته انس عجیبی با موسیقی داشته و دارند کمکهای شایانی را نیز به موسیقی ایران زمین کرده اند . معرفی نوابغی از موسیقی کرد به موسیقی ایران زمین , چون کامکارها و پورناظریها موید سخنان این حقیر است .

معرفی اساتیدی بزرگ که سر سلسله آنان استاد بزرگ آواز شهرام ناظری و یا بزرگان دیگری چون ( بیژن ، پشنگ ، اردلان ، اردوان ، هوشنگ ، قشنگ ، ارسلان ) کامکار ، پور ناظری ها ، صدیق تعریف ، سعید فرجپوری ، کیهان کلهر وبسیاری از اساتید کرد دیگر که در زمینه موسیقی کردی دارای آوازه ای بسیار میباشند چون شوان پرور ، به خوبی نقش کردها را در موسیقی ایران مشخص می نماید .

در این منطقه میتوان هنرمندان زن بسیاری را یافت که درزمینه هنر این مرز و بوم متحمل زحمات بسیاری گشته اند ؛ قشنگ کامکار نوازنده برجسته سه تار نمونه یک هنرمند زن کرد تبار میباشد . در کنار آن میتوان از نجمه تجدد ( همسر بیژن کامکار ) خواننده موسیقی اصیل نام برد که در کنسرتها و آثار بسیاری به همراه گروه کامکارها و نیز پور ناظری ها به هنرنمایی پرداخته است . با مقایسه این گروه از جمعیت ایران زمین با جمعیت شهرهای مذهبی همانند قم و مشهد که فعالیت در عرصه موسیقی درآن به مراتب پائین تر از سایر شهرهای ایران است به راحتی میتوان دریافت که این عامل فرهنگ و مغایرتهای فرهنگی ، در مناطق جغرافیایی ایران زمین تاثیر بسزایی در حضور زنان در عرصه موسیقی دارند .

با اندک مطالعه ای میتوان این نکته را دریافت که با توجه به افزایش تعداد آموزشگاههای موسیقی و همچنین افزایش خیل علاقه مندان ؛ شاهد افول موسیقی اصیل ایرانی نسبت به سالیان حکومت قاجاریه و پهلوی ها هستیم . دوره زمانی حکومت قاجار و همچنین پهلوی ها سالیان رشد موسیقی ایرانی و ظهور هنرمندانی است که نسل کنونی موسیقی ایرانی مدیون آنهاست . ظهور و فعالیت بزرگان بسیاری چون میرزا عبدالله ؛ علی اکبر فرهانی ؛ جلال تاج اصفهان ؛ حبیب سماعی ؛ رامشگر و بزرگانی چون نور علی خان برومند ، حسین تهرانی ، عبدالله دوامی ،علی اکبر شهنازی ، ابوالحسن صبا ، روح الله خالقی ، کلنل عیلنقی وزیری ، سید حسن طاهر زاده ، مرتضی نی داوود ، احمد عبادی ؛ رضا محجوبی ، مرتضی محجوبی ، سید حسن طاهر زاده ، علی اصغر بهاری ، سعید هرمزی و بسیاری دیگر که مجال پرداختن به همه آنان نیست تنها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ظهور نمودند . حال به این بزرگان نام اساتید معروف و شاخص موسیقی ایرانی بازمانده از دوره پهلوی دوم را اضافه کلیک کنیدنمائید . در این میان و در طی دوره زمانی یاد شده که میتوان این دوره را ، دوره درخشش موسیقی اصیل ایرانی نام نهاد خوانندگان زن بسیاری ظهور و خوش درخشیدند که قمر الملوک وزیری شاخص ترین چهره از میان این خوانندگان است . در این میان میتوان به روح انگیز ، خاطره پروانه و همچنین دلکش و مرضیه و الهه و سوسن و بسیاری دیگر از خوانندگان زن اشاره نمود که در دوره حکومت قاجاریه و پهلوی ها در سطح اول آواز موسیقی ایرانی فعالیت می نمودند . سالیان بعد خوانندگان دیگری به جمع این هنرمندان اضافه گردیده و فعالیت هنری خود را به طور جدی در زمینه آواز ایرانی ادامه دادند ... سیمین غانم ، هنگامه اخوان ، پری ملکی ، پریسا ، سیما بینا و مامک خادم نمونه ای از این هنرمندان بودند .

خوانندگان زن بسیاری در زمینه موسیقی کلاسیک به دنیا معرفی گشته و عمدتاً از چهره های شاخص در موسیقی کشورشان بوده اند معروفترین آنان سلن دیون (CELEN DION) خواننده فرانسوی است که با حفظ حریمهای خود توانسته است در زمینه موسیقی فاخر و کلاسیک غربی موفقیتهای بسیاری را در جهان کسب نموده و صاحب شهرت و اعتباری بیش گردد .

در کشور ما ایران زمین نیز کم نبوده اند بزرگ خوانندگان زن که با توجه به شرایط جامعه در دهه 50 از کشور خارج و در خارج از کشور سکنی گزیده و فعالیتهای کم و بیش خود را ادامه دادند .هنرمندانی چون پریسا و سیما بینا جزو آندسته آوازه خوانانی هستند که در خارج از کشور در زمینه موسیقی اصیل ایرانی فعالیت نموده و در نوع خود صاحب سبک هستند . اینان میتوانستند با حضور خود در ایران و تعامل با سایر هنرمندان نه تنها رشد کنونی خود را بیش ار پیش افزون تر نمایند بلکه این حضور میتوانست کمک بسیار بزرگی باشد برای آموزش دختران و زنان علاقمند به آواز ایرانی تا این هنر اصیل و ماندگار را از وضعیت بی خوانندگی رهایی بخشد .

گ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸   ۱۷ : ۰۰ : ۲۲ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر fatima21 ارسال پیغام به fatima21
 ◊ fatima21
۳۳۰۴۷  ◊
قسمت سوم

در این حکم آنچه مشخص و مبرهن است آنکه نویسنده [ یا بیان کننده ] گوش دادن به صدای زن نامحرم را به شرطی حرام دانسته که قصد , لذت بردن یا خوف از دچار شدن به حرام یا فتنه باشد .

از آنجائیکه موسیقی دارای وجه های بسیاریست میتوان دو وجه کاملا متفاوت را برای آن متصور گشت ؛ وجهی عرفانی که قطعا لذتی که از گوش کردن به این نوع موسیقی حاصل میگردد قابل قیاس با لذت های حیوانی نبوده و به هیچ وجه این نوع موسیقی ها را نمیتوان مهیج تلقی نمود . اما وجه دیگری از موسیقی ها که متاسفانه بسیار نیز رواج یافته اند موسیقی های مهیج نو و جدیدی هستند که به وفور در آن از صدای زن استفاده گردیده است .

صدایی که میتواند در نوع خود مهیج و اسماع و استماع به آن سبب تحریک مرد نامحرم گشته و لذتی که از آن بدست می آید نه لذت گوش سپردن به موسیقی که لذت گوش سپردن به صدای زن باشد .

که البته نوع دوم این موسیقی میتواند رابطه ای مستقیم و کاملا منطقی با حکم بیان شده در سطور بالا باشد .

نمیتوان هر دوی این موسیقی ها را با یک معیار سنجید ؛ هر دو را غلط اعلام نمود و حرامشان کرد .

موسیقی های نوع اول که موسیقی اصیل ایرانی ( و نه فقط این نوع موسیقی را که بسیارند انواع موسیقی های عرفانی ) را میتوان در رده این نوع موسیقی ها قرار داد . موسیقی ای که نه تنها با عرفان رابطه تنگاتنگی دارد و در اغلب موارد اشعار استفاده شده در این نوع موسیقی ها خطاب به قادر متعال هستند ؛ طبق اصول و قواعدی ساخته و پرداخته میشوند و با رنجها و مرارتهای بسیاری خلق شده و عرضه میشوند .

کما اینکه بسیار دیده و شنیده ایم نوحه ها و مدح هایی را در وصف امامان و انبیایمان که در دستگاههای موسیقی ایرانی اجرا گردیده و ماندگار شده اند (اشاره به استاد سلیم موذن زاده ) .

حال در این نوع موسیقی وجود صدای زن باتوجه به آن نشاطی که در صدایش وجود دارد میتواند درجه خلوص عرفان را نه تنها رقیق ننمایند بلکه بر غلظت آن نیز بیافزاید . البته مراجع محترم عظام باید بر این نکته توجه داشته باشند همانطور که در نگاشتهای فوق یاد گردید موسیقی ها را میتوان از یکدیگر تمیز نمود و از هم جدا ساخت و این بزرگان باید با علم به این موضوع فتاوای خود را صادر نموده و احکام خود را لا اقل در زمینه موسیقی و با توجه به گستردگی آن وضع نمایند .

بسیارند در خانواده های ایرانی ؛ مستعدانی که تنها به دلیل سنتها و آئین های غلط گذشته و احکامی که بعضاً به صورت کلی صادر گردیده اند استعداد های خود را در پستوی خانه هاشان نهان کرده اند و از بیم آن که با سرسختی والدین و خانواده روبرو گردند حتی کلامی را بر زبانشان جاری نمیکنند ؛ که احکام علما و فضلاء در این مورد بسیار میتواند راهگشا باشد .
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸   ۰۰ : ۵۹ : ۲۱ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر fatima21 ارسال پیغام به fatima21
 ◊ fatima21
۳۳۰۴۶  ◊
قسمت دوم مقاله

دیری نیست که رانندگی توسط اقشار مونث جامعه در کشور رواج یافته ؛ بیاد دارم زمانی را که زنان در خیابانها مشغول رانندگی بوده اند و دیگر عابران ایشان را با انگشتانشان به همدیگر نشان میدادند .

حال با کمی تفکر در کند و کاو در مشاغل میتوانیم درصد مشارکت زنان در مشاغل عام و خاص را بیابیم .

یکی از این مشاغل که بسیار نیز والا و ارزشمند است البته در برخی موارد نمیتوان بر آن نام شغل را نهاد که شغل وسیله ای ایست برای امرار معاش هنر و بالاخص هنر موسیقی است که متاسفانه در بین زنان بسیار محجور مانده است .

وجود سنتها و آئینهای غلط ؛ احکام نادرست ؛ برخورد دولتمردان ؛ عدم توجه رسانه ها و بالاخص رسانه ملی که با اصل موسیقی اصیل ایرانی بسیار مخالف است ؛ عدم درک صحیح موسیقی توسط خانواده ها و اعمال محدودیتها بر دختران ؛ و بسیاری دلایل دیگر که میتوان بر شمرد تا این قشر از جامعه را از این هنر والا محروم سازد .

البته مدتیست که با بالا رفتن سطح فرهنگ و توجه خانواده ها به اهمیت موسیقی و نقش آن در زندگی بشر میتوان حضور دختران را در عرصه موسیقی لمس نمود ؛ اجرای کنسرت بانوان شیدا به همت استاد محمدرضا لطفی یکی از گامهای مثبت و تحسین شده ایست که کمتر بزرگی این جسارت را تا کنون به خود داده که با گروهی ؛ برنامه ای را اجرا نماید که بسیاری از اعضای آن گروه را زنان تشکیل میدهند .

اما با کمی تامل و تعمق میتوان این نکته را نیز دریافت که هنوز این قشر از اعضای جامعه راه بسیاری تا رسیدن به مردان دارند.

نگار خارکنهمانطور که در سطور بالا بدان اشاره گردید حضور بانوان در اجراها به همراه بزرگانی چون استاد شهرام ناظری ( حضور نگار خارکن به عنوان نوازنده کمانچه در این کنسرت و هنر نمایی مثال زدنی ایشان پا به پای شروین مهاجر ) استاد محمدرضا شجریان (حضور مژگان شجریان فرزند خلف استاد در مقام نوازنده سه تار به همراه گروه شهناز ) اجرای کنسرت بانوان شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی ؛ اجرای گروه کامکارها (که در خانواده هنرمند کامکارها هنرمندان زن بسیاری را می توان یافت که سر آمد آنان قشنگ کامکار نوازنده سه تار و جوانترینشان هانا کامکار نوزانده دف و بسیاری دیگر از کامکارها است )ستودنیست .

مژگان شجریان آنچه این قشر از جامعه از عدم وجود آن در زمینه موسیقی در رنج است عدم فعالیت و حضور چشمگیر بانوان در زمینه آواز است . مقوله ای که نیاز به آن بیش از نوازندگی احساس میشود .

میتوان دلایل بسیاری را برای عدم حضور این گروه از اقشار جامعه در این زمینه متصور گشت که در ذیل نمونه ای از انها را بازگو مینمائیم :

صدور احکام فقهی از سوی فقها و مراجع تقلید میتواند یکی از دلایلی با شد که زنان را از حضور در این عرصه محروم نموده است . به عنوان مثال در جواهر الکلام حکمی را به این صورت بیان می نماید قطعاً جایز نیست نابینا - چه رسد به بینا به صدای زن نامحرم به قصد لذت بردن یا در صورت خوف از دچار شدن به حرام یا فتنه ؛ گوش سپارد
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸   ۲۱ : ۵۷ : ۲۱ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر fatima21 ارسال پیغام به fatima21
 ◊ fatima21
۳۳۰۴۵  ◊
مقاله ای در مورد حضور زنان در موسیقی و صدای زن در موسیقی ایران
قسمت اول

همانطور که همه نیک میدانیم و بر این نکته نیز واقف هستیم که در تمامی جوامع بشری در دنیا زن و مرد حقوقی مساوی و برابر با یکدیگر داشته و دارند و برای پیشرفت خود و نیل به اهداف عالیه در مواردی با همکاری و همیاری یکدیگر پله های ترقی را طی نموده و نردبان ترقی همدیگر میگردند .

در کشور ما نیز بسیار سعی گردیده است تا فاصله میان زن ومرد که از مدتهاست که وجود داشته است حد اقل گردد اما متاسفانه پایبند بودن به سنتهای بعضاً غلط قدیمی و آداب و رسوم و وجود دین در برخی موارد مانع از کم شدن این فاصله گردیده است اگرچه امروزه مشاهده میگردد که این فاصله نسبت به سالیان گذشه کمتر گردیده ؛ اما این روند بسیار کند و بعضا اشتباه انجام میگیرد .

که میتوان دلایل بسیاری را برای این امر متصور گشت : وجود حجاب از ابتدا و القاء غلط ان به جامعه یکی از بزرگترین دلایل از این حرکت اشتباه میباشد . متاسفانه سردمداران و دولتمردان ما تعریف نادرستی از حجاب را در بین زنان و مردان ترویج داده و معیار غلطی را برای بد حجابی نیز در نظر گرفته اند .

همین امر باعث گردیده است تا مسئله حجاب و بر افتادن آن به نوعی عقده در بین دختران و زنان جامعه امروزی تبدیل گردد و به همین دلیل این قشر با عقده گشایی سعی در کم تر کردن فاصله بین زن و مرد از این راه را دارند .

در صورتیکه نمیتوان تنها بی حجابی و یا حد اقل کم حجابی را روشی برای حدا قل تر کردن فاصله بین جوانان دانست . مشاغل بسیاری در جامعه مان وجود دارند که متاسفانه زنان را به دلیل محدودیتهایی که بسیاری از آنان به واقع کاملا غلط و تنها از روی تعصبات بیهوده و گاهاً سنتها و تعریف نادرست دین و همچنین عدم فرهنگ سازی از سوی دولت بوده از انجام آنان محروم نموده و عرصه را برای فعالیتهای زنان تنگ تر کرده است .
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸   ۴۲ : ۵۶ : ۲۱ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر fatima21 ارسال پیغام به fatima21
 ◊ Shervinx
۳۲۹۹۶  ◊
سلام مجدد

keiko عزیز

همه ی ما بر اساس اعتقادات خودمان بحث می کنیم و هرکس اصول اعتقادی خودش را دارد.دلایل بنده در بحث هم طبق همین اصول است و من متوجه نمی شوم این جا چه چیزی جای تاسف دارد و اصلا منظور شما از کلی گویی چیست؟ یک موضوع هم زمان می تواند با چندین موضوع دیگر ارتباط داشته باشد که به نظر من لازم است برای ریشه یابی به همه ی آن ها پرداخته شود و این گونه می توان به موضوعی بیشتر توجه کرد و به نظر من اگر غیر از این باشد ، کلی گویی است.
دوست خوب من کجای مطلبم گفتم حرف شما دروغ بوده؟ من فقط گفتم برایم جالب بود. از این نظر که اون پزشک محترم چطور توانسته برای یک بیمار قلبی صدای زن پخش کند.

دوست گرامی چه کسی می تواند منکر پیشرفت های غرب باشد؟ پاسخ این پرسش شما در پست های قبلی بنده نیز موجود بود.بنده با شما هم نظرم که برای پیشرفت هر کشوری نیاز به سعی و کوشش و قوانین روشن و البته از همه مهم تر مدیریت و اجرای قوی قوانین باشد.با شما هم نظرم که بی بند و باری موجب پیشرفت نمی شود.منتها همان طور که قبلا هم گفتم بحث اینجاست که شما این قوانین را بر اساس چه ملاکی بخواهید تدوین و پیاده سازی بکنید. یعنی اینجا مهم تر از هر چیز در وهله ی اول انتخاب ملاک و مرجع است.
اما جناب keiko
شما فرمودید : " اگر روز ی ما به این سطح از تمدن رسیدیم و نگفتیم که زن نصف مرد ارزش دارد یقین بدانید اون روز اولین روز توسعه و پیشرفت ما است̎
فکر می کنم یکی از منظورهای شما از ̎ قوانین روشن و مدلل که منافع تمام آحاد مردم رو در بر گرفته ̎ همین باشد.
دوست عزیز شما با این نوع بیان دارید خود اسلام را زیر سوال می برید.
اولا طبق آیات روشن و صریح قرآن ملاک ارزش انسان ها تقواست و لاغیر. چرا سعی می کنید تفکرات و تصورات خودتان را به نام اسلام معرفی کنید؟ کجای اسلام گفته شده زن نصف مرد ارزش دارد؟
اما اگر منظور شما از این حرف بحث نصف بودن دیه زن نسبت به مرد باشد ، باید خدمتتان عرض کنم که ابتدا لازم است شما تفاوت بین ̎ تساوی ̎ و عدالت ̎ را مشخص کنید. دلیل اسلام از اینکه دیه مرد را دوبرابر زن قرار داده دلایل اقتصادی است.فکر می کنم این موضوع بر همگان عیان باشد که تاثیر اقتصادی مرد در خانه بسیار بیشتر از زن است. اگر زنی همسر خود را از دست بدهد مسلما برایش تامین مخارج زندگی خیلی سخت تر است تا مردی که همسر خود را از دست داده است. اسلام این میزان را دقیقا برای برقراری عدالت و حمایت از زن و شخصیت معین کرده است.

حالا لطفا شما پاسخ دهید آیا این قانون با عقل و منطق سازش بیشتری دارد یا آن قانونی که شما می فرمایید؟

به نظرم این خوب است که لابه لای این بحث ها مسایل دیگری هم مطرح شود.منتها اصل مطلب نباید فراموش شود.

============================
جناب keiko فکر می کنم پاسخ پرسش شما مثبت باشد. من و شما دارای آن حداقل تفاهم هستیم. منتها به نظر من تفاوت در ملاک ها و معیار ها باشد.
امیدوارم در انتها به یک دید منطقی و مشترک برسیم.
پنج شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۸   ۴۳ : ۴۲ : ۰۹ | لینک ثابت بحث و گفتگوهای دیگر Shervinx ارسال پیغام به Shervinx
صفحه آخر بعدى ۳ ۲۱
چاپ  |  بازگشت