حضرت امام خمینی می فرمایند: «این تبلیغات که اگر اسلام پیدا شد مثلاً دیگر زن ها باید بروند توی خانه ها بنشینند و قفلی هم درش بزنند که بیرون نیایند این چه حرف غلطی است که به اسلام نسبت می دهند، صدر اسلام زن ها توی لشکرها هم بودند، توی میدان های جنگ هم می رفتند.»

مقدمه :

امام خمینی سفیری الهی بود که با عقل فرزانه ی خود ، رهایی بشر را از قید بندگی و بردگی غیر خدا فریاد می کرد و بشریت را به بیداد ، آگاهی و قیام بر ضد تمام بندها و عبودیت های باطل فرا می خواند .انقلاب اسلامی ایران ، نویدی آسمانی بود که انسان ها را به بازیافت اصیل خود بشارت داده و به جسم های بی جانشان حیاتی تازه بخشید ، بنا به اعتراف همه ی اندیشمندان و پژوهشگران – امام خمینی (ره ) زنده کننده ی اسلام ناب محمدی (ص ) – با بنیانگذاری جمهوری اسلامی توان و ظرفیت (اسلام ناب ) را در اداره جامعه و حکومت به اثبات رسانید .

در فراخونی جهانی امام ( قدس الله ) توحید محور اساسی حرمت است و " معنویت و تهذیب فردی " زیر بنای ساختمان جدید جامعه را تشکیل می دهد . حضرت امام با تاکید بر احکام نورانی قرآن منجی انسانهای بسیاری گردید که در غفلت غرب حتی احساس خود باوری را از دست داده بودند

زن وجودی الهی که در مکتب انقلابی امام ( ره ) – اسلام ناب ) بیش از مردان ، بشارت آزادی و انسانیت داده می شود . زن در طول تاریخ در حاکمیت های کفر و شرک در شکل های قدیم و جدید ، پیوسته به سوی بندگی سوق داده شده است ، صورتهای صرفاً مادی و حتی حقیری که در دوران های مختلف تاریخی از زن ترسیم شده ، در عصر حاضر به بدترین شکل جلوه کرده است . نتایج این دسیسه ها که شیطان صفتان طراح و عامل اجزای آن بوده و هستند ، ابعاد الهی زن را واژگون کرده است .

شگفت آنکه دارندگان این تیغ های طلایی " منادیان آزادی و حمایت از زن " به شمار می آیند . گروههایی ناآگاه از زنان ، دستوراتی را در آیات شیطانی یافته ، با قدم های تند به سوی مرگ حقیقی خویش پیش می روند . در این راستا ، بررسی دیدگاه رهبر انقلاب حضرت امام خمینی ( ره ) راهگشای ترسیم این مقوله خواهد بود .

امام خمینی در یک تقسیم بندی دوران زندگی زن را در ارتباط با مکتب متعالی اسلام دو مرحله از حاکمیت لحاظ می کند .

۱ ) عصر جاهلیت قبل از ظهور اسلام

۲) عصر جاهلیت پهلوی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

در هر دوره نموداری از شخصیت ترسیم شده ی زن ملاحظه می شود که توسط صاحبان زر و زور طراحی شده است .

پس فرهنگ جاهلی حاکم بر تقدیر و سرنوشت زن از دو بعد زمان و مکان ، فراگیر شده است . از نگاه حضرت امام ( ره ) زن دارای شخصیت و مقامی قرآنی است و نباید خارج از این ظرف ملاک و ارزشهای دیگر را پذیرا شود . شاخصه های انسانی قرآن " علم و تقوی " هستند . اینها معیارهای الهی هستند که در راس تعالیم همه مکاتب الهی می باشند و قرآن کریم و حضرت ختمی مرتبت ( ص) نیز بر آن تصریح و تاکید داشته اند.

شاخصه های علم و تقوی زن و مرد را مشمول خود قرار داده اند و در پیشگاه حضرت احدیت هیچ یک را بر دیگری مزیتی نیست .

در خطاب به پیامبر اکرم ( ص) ، مومنین اعم از زن و مرد مفتخر شده اند تا نامشان در کنار نام حضرت حق قرار گیرد . حضرت امام ( قدس سره ) تنها رهبر اندیشمند ی است که مقام و شخصیت حقیقی زن را باور داشت و با تمام وجود برای ظهور و بروز آن کوشید . امام خمینی سفیری الهی بود که با عقل فرزانه ی خود ، رهایی نوع بشر را از قید بندگی و بردگی غیر خدا فریاد می کرد و بشریت را به بیداد ، آگاهی و قیام بر ضد تمام بندها و عبودیت های باطل فرا می خواند .

زن در این عبودیت به قیام آزادیخواهانه ، جایگاهی خاص دارد . امام ( قدس سره ) زن را به سوی رستگاری و نجات می خواند و شان والای او را به بهترین و زیباترین بیان ترسیم می کند . ( زن مظهر تحقق آمال بشر است . )

رهبری پر بار و پر افتخار ده ساله حضرت امام ( قدس سره ) موجب گردید تا دستیابی به اندیشه آن حضرت ، از حالت نظری صرف خارج شده و به نظر و نمونه عملی هردو قابل حصول باشند . این مزیت ، اندیشه امام ( قدس سره ) را از دیگر متفکران و صاحب نظران مسلمان ممتاز می سازد . در نگاهی گذرا ، می توان درجات عالی حیات اجتماعی زن را در این دیدگاه ملاحظه کرد . شگفت آور است که در این جولانگاه ایمانی جایگاه زن والاتر از مرد است .

( من خدمتگذار بانوان ایران هستم ) این شعار عملی را نمی توان در هیچ یک از نظریه ها و راهبردهای دیکران یافت ، که با هیاهو به دفاع از حقوق زن در طول تاریخ برخاسته اند . رسیدن زن به مقام والای انسانیت در راس دیدگاه الهی امام ( قدس سره) قرار دارد . این هدف ، مقصد نهایی زن را در طی طریق معین می کند . آن سیری عارفانه است که بر اساس انگیزه ای الهی برای رسیدن به مقصدی الهی آغاز می شود . در این مسیر متعالی بارزه های عملی حیات اجتماعی جلوه می کند .

قش زن در حیات اجتماعی دارای ویژگی خاصی است و آن ( صلاح و فساد جامعه ) است که سرچشمه اش به وجود زن پیوند دارد . برداشت غلط از پیشرفت و ترقی زن ، که تقلیدی نابخردانه از فرهنگ غرب است در اندیشه امام ( قدس سره ) نفی شده است و در این اندیشه ترقی مفهوم ( کمال جویی ) می دهد .

مقام مادری اولین مرتبه از شان زن در حیات اجتماعی است . در این مقام زن هم طراز با انبیاء شمرده می شود . در معرفت امام ( قدس سره ) باطن امور و مسائل ، کشف می شود و با بیانی در معرض فهم عامه قرار می گیرد . در این نگاه تزکیه و سازندگی جامعه دو عنصر بزرگی است که واژه ( مادر ) را معنا می کند . مادری مقامی است که هم مسئولیت و هم ظرفیت سازندگی و تزکیه را دارد .

در نظر امام ابتدا و غایت قرآن کریم ( انسان سازی است و شان حقیقی زن ، شانی قرآنی ، یعنی انسان سازی در جامعه است . )

انحطاط جوامع بشری ثمره ی زیان باری است که از عدم انجام وظیفه مادری ناشی شده است . بنابراین مادر مربی اصلی و آغازین جامعه است . سعادت و تباهی ملل و کشورها پیوندی عمیق و اصیل با وجود زن دارد . زن می تواند مبدا تمامی سعادتهای یک ملت باشد . نقش بنیادین زن در حیات جوامع از دیدگاه امام والاتر از نقش مردان بوده و آن را در بیانی زیبا چنین مطرح می کند : ( مردان بر ملل حق دارند و زنها حقیقی بیشتر از آنها دارند . ) و نیز ( ساختمان صحیح کشورها با نیروی توانمند زن ، استوار می گردد. )

در شناخت عرفانی امام ( قدس سره ) معراج مردان الهی از مهد و بستری است که توسط زن گسترده می شود .

رشد و تعالی هر فرد به استقلال فکری وی بستگی دارد . فکر مستقل ، زمینه ساز رشد فردی و اجتماعی است و عامل شناخت عوامل بازدارنده و مبارزه با آنهاست .

در طرحهای شوم صاحبان زرو و زور و تزویر برای انحطاط و استثمار جوامع ، بیشترین سرمایه گذاری بر روی قشر زن بوده است . این امر بیانگر نقش زن در حیات جامعه از دیدگاه قرآنی امام ( قدس سره ) است . از این رو استقلال فکری زن ، مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است .

تحول زنان در پرتو انقلاب اسلامی

به طور قطع می توان گفت انقلاب اسلامی ایران که به رهبری حضرت امام خمینی رحمة الله علیه به پیروزی رسید دارای برکات و دستاوردهای مهمی است از جمله آن دستاوردها که این انقلاب را از دیگر انقلاب ها متمایز می کند، دفاع از جایگاه و حقوق زن در نظام اسلامی است که در این راستا نیز کشورهای غربی با سر دادن شعارهایی همچون زن گرایی [فمینیسم]، تساوی حقوق میان زن و مرد، آزادی های بی حد و حصر زنان و... سعی داشته اند که زنان و دختران کشور ما را به ابتذال اخلاقی همان گونه که امروزه در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشهود است، بکشانند، امید است با دقت و همت مسؤولان و نیز با اجرا کردن فرمایش های امام سلام الله علیه و مقام معظم رهبری، بیش از پیش به این مسأله توجه شود تا شاهد حل مشکلات جامعه زنان در همه زمینه ها باشیم

مهم ترین تحولات زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند از:

الف) تحول روحی و فکری

یکی از تحولاتی که در پرتو انقلاب اسلامی به وجود آمد «تحول روحی و فکری» زنان بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آنان نه تنها به عنوان کالا و ابزاری برای شهوترانی و... مورد سوء استفاده قرار می گرفتند، بلکه از جهت فکری نیز در اسارت بیگانگان در آمده بودند؛ از این رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما همواره شاهد بروز استعدادهای ناب و نخبه از طبقه زنان می باشیم. این همان چیزی است که مرحوم امام به ما آموخته بود که ما باید به خود بیاییم و به خودباوری برسیم، بی شک در سایه [۱][۱]انقلاب اسلامی در زنان ما تحولی ایجاد شده است در این باره ایشان می فرمایند: «یک تحول روحی یک تحول فکری با اراده مصمم از بچه های کوچک تا مردهای بزرگ از دخترهای کوچک تا خانم های بزرگ همه اقشار با هم قیام کردند و استقامت کردند «ان تقوموا لله؛ قیام برای خدا جمعاً و فرداً».(۱)

ب) تحول الهی

همان طور که از آیات قرآن و روایات به دست می آید اگر انسان به مرحله ای از رشد و کمال الهی دست پیدا کند خداوند متعال همه چیز را در مقابلش خوار و ذلیل می گرداند به گونه ای که هیچ ترس و بیمی از ظواهر مادی طاغوت و طاغوتیان نخواهد داشت.

اگر بخواهیم برای این مطلب مصداق روشنی بیاییم باید به زنان فداکار و شجاعی اشاره کرد که در راهپیمایی ها و تظاهرات بر ضد نظام طاغوتی مقابل توپ و تانک قرار می گرفتند در این باره رهبر کبیر انقلا می فرمایند: «این یک تحولی بود که بشر نمی توانست این تحول را درست کند، این تحول الهی بود یعنی مقلب القلوب این کار را کرد قلب ها را از آن وحشت بیرون آورد، از آن وحشتی که از این رژیم ها همه داشتند از آن وحشت بیرون آورد، و به جای آن تصمیم و شجاعت به ایشان داد به طوری که زن ها، بچه ها و مردها، همه به مبارزه برخاستند. کی سابقه داشت که زن در مبارزه بیاید، مقابل توپ و تانک بیاید، این یک تحول روحی بود که خدای تبارک و تعالی در این ملت تحول را ایجاد فرمود و مادامی که ما این تحول را حفظ بکنیم و نهضت را به همان طوری که تا حالا آمده است حفظش بکنیم، برای ما پیروزی هست».(۲)

ج) تحول اجتماعی در قالب خدمات و ...

یکی از ایرادات اساسی که دشمنان به ویژه غربی ها به مبانی و آموزه های اسلامی داشته و دارند آن است که می گویند اسلام زنان را همیشه در پس خانه و اتاق پنهان داشته و او را از حقوق سیاسی و اجتماعی خود محروم کرده است. در این باره نیز رهبرکبیر انقلاب می فرمایند: «این تبلیغات که اگر اسلام

پیدا شد مثلاً دیگر زن ها باید بروند توی خانه ها بنشینند و قفلی هم درش بزنند که بیرون نیایند این چه حرف غلطی است که به اسلام نسبت می دهند، صدر اسلام زن ها توی لشکرها هم بودند، توی میدان های جنگ هم می رفتند».(۳) علاوه بر آن هم اکنون که یک ربع قرن از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده و از آن می گذرد نه تنها این پندار خام و بی اساس اثبات نشده است بلکه درست عکس آن نیز اتفاق افتاده است به گونه ای که زنان در دوران جنگ و پس از آن، دوشادوش مردان مشغول خدمت رسانی و پاسخ گویی به نیازهای مردم بودند در این راستا نیز حضرت امام رحمة الله علیه می فرمایند: «خواهرهای ما که اشتغال به مسائل دیگر داشتند الان همدوش با برادرها و مقدم بر آن ها به سرنوشت ملت و به سرنوشت کشور خودشان فکر می کنند، طرح می دهند، فکر می کنند، انتقاد می کنند. این[۲][۲] تحول تحولی است که خدای تبارک و تعالی که مقلب القلوب است این تحول را ایجاد کرد».(۴)

در پایان نیز می توان به برخی از برکات و تأثیرات حضور زنان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده به صورت فهرست وار در موارد در موارد ذیل اشاره کرد:

۱) افزایش خودباوری و کرامت زن در زمینه های مختلف.

۲) احیا و بازسازی حقوق زنان به صورت روش مند و نظام مند.

۳) نداشتن نگاه تک بعدی (جنسی یا ابرازی) به زنان.

۴) نقش آفرینی زنان در عرصه های مختلف که در برخی مواقع از مردها نیز جلوتر بوده اند.

۵) عوض شدن دیدگاه جامعه نسبت به حضور زنان به ویژه در سطح کلان مدیریتی.

۶) برچیده شدن اجتماعات فاسد که در آن به هرزگی و فساد اخلاقی مشغول بودند، مانند کاباره ها، رقاص خانه ها و...

چند نظریه درباره ی زن :

ویل دورانت می نویسد : یهود در تولد دختران شمع روشن نمی کردند ، زیرا بنا بر عقیده ی یهود زنان در ردیف اموال غیر منقول چهارپایان محسوب می شده اند .

شوپنهاور:

بر این عقیده است که : زن را ناقص الخلقه می داند .

نیچه:

مردان را به داشتن تازیانه هنگام ملاقات با زنان نصیحت می کند .

ارسطو :

زن را ناقص و خلقت او را نشانه عجز طبیعت به هنگام آفرینش می داند .

[۳][۱] - جایگاه زن در اندیشه‌ امام(ره)، ص۱۵۹.

۲- همان، ص۱۶۰.

۳- همان،ص۲۰۶.

۴- همان، ص۱۶۱