هیچکس

مدت کوتاهی ست که ما هم صاحب موسیقی رپ شده ایم و حالا می توانیم «رپ فارس¹» گوش دهیم. موسیقی پاپ در اواخر دهه ی چهل خورشیدی در ایران متولد شد و حالا در اواسط دهه ی هشتاد خورشیدی، نوبت رپ ایرانی است که این جا به دنیا بیاید. و درست مثل پاپ که آغازگرانش جوان ها بودند، بنیان گذاران رپ ایرانی هم همین جوان های بیست، بیست و پنج ساله ی دور و برمان هستند.

و نیز واضح است که تولد رپ ایرانی در ایران، از پاپ مشکل تر است چون رپ این جا رسمیت ندارد و هرچه هست، زیرزمینی ست. هم اکنون رپرهای زیادی به صورت تک نفره یا گروهی برای رشد و پیش رفت رپ ایرانی تلاش می کنند. كسانی چون «ابلیس»، «امیر تتلو»، «رضا پیش رو» یا گروه هایی مثل «زدبازی»، «۰۱۱۱» و...

و البته مثل همیشه بی استعدادانی هم هستند که تصادفی و به خاطر مقتضیات زمانی و باب شدن این سبک، واردش شده اند.

اما از میان این رپرها، «هیچ کس » یا همان «سروش لشگری» که بی شک یکی از اصلی ترین بنیان گذاران رپ ایرانی است، یک سر و گردن از همراهانش بالاتر می ایستد. او صدای خش دار منحصر به فردی دارد، آهنگ های انتخابیش باسمه ای نیستند، و ترانه هایی (یا به تعبیری Textهایی) که می نویسد، از ترانه های دیگران به جهت زبانی صحیح تر و پخته تر و از لحاظ مضمونی قابل تامل است.

مثلا می توان از ترانه ی «اختلاف» نام برد که مضمونی اجتماعی دارد و حاکی از «تعهد» سراینده اش به اجتماع است. یا ترانه ی «وطن پرست» که از خاک و وطن می گوید. و یا ترانه ی «اون منم» که با اون منم ِ «گوگوش» میکس شده و صمیمیت و صداقتی شفاف دارد.

هم چنین هیچ کس تنها خواننده ی رپ ایرانی ست که تا حالا آلبومش را به بازار داده و این آلبوم را که بعد از انتشار حدود سی آهنگ زیرزمینی ضبط کرده، «جنگل آسفالت» نامیده است. تعداد محدودی از جنگل ا ِسفالت در ایران منتشر و فروخته شد و باقی آن برای فروش روی iTunes قرار گرفت. وب سایت رسمی هیچ کس درمورد این آلبوم می نویسد:

«اولین آلبوم هیچ کس شامل یازده آهنگ است. اشعار این آلبوم از هیچ کس و آهنگ ساز، مهدیار آقاجانی ست. در این آلبوم موسیقی سنتی ایرانی با سبک رپ تلفیق، و از سازهایی مانند عود، تمبک، نی، دف و قانون و از آوازهای ایرانی استفاده شده است.»

یکی دیگر از ویژگی های این آلبوم غیبت به موقع «آهنگ های پارتی» است که این روزها اجراش بدجوری میان رپرها اپیدمی شده.

رپ ایرانی راه دور و درازی دارد تا به کمالش برسد. فعلا باید ترانه هایی بشنویم که قافیه های غلط و ضعف تالیف و اشتباهات زبانی دارند. هنوز مانده تا رپرهایی که فکر می کنند رپ کردن یعنی فقط فحش خواهر مادر دادن، ره درست را پیدا کنند. و باید زمانی بگذرد تا کسانی که اشتباهی و به خاطر مد روز شدن واردش شده اند، آن را ترک کنند.

موسیقی رپ صراحتی دارد که گاهی حنجره ی پاپ را می سوزاند. دایره ی واژگانی منحصر به فردی دارد که سبک های دیگر از به کاربردنش عاجزند. از زبان مخفی یا آرگو استفاده می کند و با آن به جوان های جامعه بسیار نزدیک می شود. خاست گاه اعتراض های بی پرده و خشن است. و ویژگی های بسیار دیگری دارد که از آن یک سبک بزرگ و مهم می سازد.

دوست دارم از رپ ایرانی بنویسم، اما شناختم از آن کم است. تنها به آن اشاره ای کوتاه کردم و می خواهم از همه ی کسانی که آن را می شناسند، دوستش دارند و اهمیتش را درک کرده اند، درخواست کنم تا به رشد و معرفی اش کمک کنند.

من از تولد رپ ایرانی شادان و به رشد این کودک امیدوارم. و معتقدم احتمال تحقق این پیش بینی بسیار است که روزی همین هیچ کس در رپ ایرانی، کسی خواهد شد به اندازه های داریوش یا ابی در موسیقی پاپ.

اختلاف

این جا تهرانه، یعنی شهری که

هرچی که توش می بینی باعث تحریکه

تحریک روحت تا تو آشغال دونی

می فهمی تو هم آدم نیستی یه آشغال بودی

این جا همه گرگن، می خوای باشی مثه بره

بذا چش و گوشتو من وا کنم یه ذره

این جا تهرانه لعنتی شوخی نیستش

خبری از گل و بستنی ِ چوبی نیستش

این جا جنگله، بخور تا خورده نشی

این جا نصف عقده این، نصف وحشی

اختلاف طبقاتی این جا بی داد می کنه

روح مردمو زخمی و بیمار می کنه

همه کنار همن، فقیره و مایه داره خفن

توی تاکسی همه می خوان کرایه ندن

حقیقت روشنه خودتو به اون را نزن

روشن ترش می کنم پس بمون جانزن

خدا پاشو من چند سالی باهات حرف دارم

خدا پاشو پاشدی نشو ناراحت از کارم

کجاهاشو دیدی تازه اول کارم

خدا پاشو من یه آشغالم باهات حرف دارم

نمکی با چرخش کنار یه بنزه

هیکل و چرخش با هم کرایه ی بنزه

من و تو و اون بودیم از یه قطره

حالا ببین فاصله ی ماها چقدره

دلیل چرخش زمین نیست جاذبه

پوله که زمینو می چرخونه جالبه

این روزا اول پوله، بعد خدا

همه رعیت، ارباب، کدخدا

بچه می خواد با یتیمی بازی کنه، بابا نمی ذاره

یتیم لباسش کثیفه چون که فقط یکی داره

همه آگاهیم از این بلایا

حتی فرشته هم نمیاد این ورا تا

نشیم فنا با، همین بلایا

اما کمک نخواستیم، اشک بریزه کافیه، همین برا ما

آدم مریض حرفامو درک کرد

تموم نکردم حرفامو برگرد

خدا پاشو من چند سالی باهات حرف دارم

خدا پاشو پاشدی نشو ناراحت از کارم

کجاهاشو دیدی تازه اول کارم

خدا پاشو من یه آشغالم باهات حرف دارم

تا حالا شده عاشق دختر بشی؟

می خوام حرف بزنم رک تر بشین

پیش خودت می گی اینه عشق تاریخی

اما دافت با یه بچه مایه داره خواب دیدی

خیره، یادت باشه غیر خودت بزن قید

هرچی آدم که کنارت می بینی .......(؟)

یکی هم سن تو سوار ماشینه

خدا بهت پوزخند می زنه می کنی با کینه

دعا که منم می خوام مایه دار باشم عقده رو کنم ترکش

دعا نکن بی اثره نمی کنن درکش

می خوای بخوابی؟ تو بیداری کابوس ببین

بیا با هم به این دنیا فحش ناموس بدیم

باید کور باشی نبینی تو فخرو هرجا

کنار خیابون نبینی فقر و فحشا

خدا بیدار شو یه آشغال باهات حرف داره

نکنه تو هم به فکر اینی که چی صرف داره؟

خدا پاشو من چند سالی باهات حرف دارم

خدا پاشو پاشدی نشو ناراحت از کارم

کجاهاشو دیدی تازه اول کارم

خدا پاشو من یه آشغالم باهات حرف دارم

اینه فرق ما توی اجتماع

اینه فرق ما توی اجتماع

صدا:

هیچ کس

ترانه:

هیچ کس

آهنگ:

مهدیار آقاجانی

سامان شمیم

۱: ترکیب «رپ فارس» را رپرهای ایرانی ساخته‌اند. رپ فارس یعنی «موسیقی رپ‌ِ آن‌که زبان فارسی دارد» یا «آن‌که از مردم ایران است». این ترکیب را می‌توان اشتباه دانست، زیرا که متعارف و رایج نیست. در صورتی که «رپ فارسی» صحیح است. و از آن بهتر این‌که بگوییم «رپ ایرانی». یعنی «موسیقی رپی که متعلق به مردم ایران است.»

۲: مهلت فروش آلبوم «جنگل اسفالت» در ایران تمام شده و حالا دان‌لودش برای کسانی که داخل ایران هستند، از نظر صاحبانش منعی ندارد. آلبوم کامل را از این‌جا دریافت کنید. اگر در خارج از ایران هستید، می‌توانید از iTunes بخریدش.