اگر چه اندیشه های جدید در مورد هنر و موقعیت هنرمند در دوره رنسانس شکل گرفته است اما در نظر حامیان و بینندگان آن دوره، صناعت به کار رفته در خلق تابلوهای نقاشی یا هر گونه آثار هنری، در کنار کارکرد ویژه و خصلت های شمایل نگارانه، معمولا در حد کیفیات زیبایی شناسانه و گاه حتی بیش از آن، ارزش و اهمیت داشته است.

فرهنگ تجسمی و مادی رنسانس در ضمن شامل ایجاد توازنی میان تداوم سنت های هنری دوره متاخر قرون وسطی و اشتیاق حمایت از ابداع های تازه از خلال بازسازی اندیشه های طرح در جهان کلاسیک بوده است. بسیاری از این تنش های ذاتی، با شفافیت خاصی در مهم ترین نوع یا ژانر هنری این عصر یعنی نقاشی محراب، متجلی است که کانون تمرکز نویسنده کتاب هنر رنسانس در برخی فصول این کتاب است.

بوتچلی، هولباین، لئوناردو، دوررومیکل آنژ، نام های آشنایی هستند؛ چنانچه شام آخر یا مجسمه داوود نیز آثاری شناخته شده اند اما این هنرمندان که بودند؟ و چرا چنین آثار شگفتی را ایجاد کردند و مخاطبان اولیه آنها این آثار را چگونه می نگریسته اند؟ این اثر به پرسش ها و پرسش هایی نظیر این، با تامل بر هنرمندان گمنام و مشهور، حامیان و آثار هنری در بستر تاریخی و فرهنگی اروپای رنسانس پاسخ می دهد.

کتاب «هنر رنسانس» نوشته جرالدین ا. جانسون و ترجمه رحیم قاسمیان که سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات حکمت در اختیار علاقه مندان قرار گرفته، شامل ۹ فصل است.

در فصل نخست نویسنده درخصوص «هنر» در دوره رنسانس شرح می دهد، سپس به ارزیابی دوباره رنسانس می پردازد. نویسنده در فصل دوم به سنت خلق آثار محرابی که در قرون وسطی ریشه داشت و در سراسر سده شانزدهم و حتی پس از آن در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و مناطق کاتولیک نشین شمار اروپا ادامه یافت، می پردازد. روایتگری در هنر رنسانس از جمله موضوعاتی است که در سومین فصل این کتاب به آن پرداخته می شود.

به زعم بینندگان دوره رنسانس، پرسپکتیو خطی نیز همتای مشاهده دقیق طبیعت، پیکر انسان و الگوهای کلاسیک از چیزهایی بوده که به خودی خود ارزش مطالعه دقیق و بررسی های نظری را داشته است، اما وقتی پای استفاده از چنین رویکردهایی در آثار هنری به میان می آمد، نقاشان، مجسمه سازان و مشتریان آنها کاملا آماده بودند تا به نفع اهداف نهایی خود، چه هنری و چه هر چیز دیگری در واقعیت، چه گذشته و چه حال، چه مکانی یا زمانی دست ببرند و آن را با اهداف مورد نظر خود جور دربیاورند. چالش در طبیعت مبحثی است که نویسنده در فصل چهارم این اثر به آن پرداخته است. در فصل پنجم نویسنده مخاطب را شاهد این تنش میان واقعی و آرمانی بر یکی از محبوب ترین ژانرهای دوره رنسانس یعنی تمثال نگاری(پرتره) می نماید.

آیا زنان نیز رنسانسی داشتند؟ موضوعی است که ششمین فصل را به خود اختصاص داده است. نویسنده در فصل هفتم به خلق اشیا و تصاویر درون خانه ها در عصر رنسانس می پردازد.

وی در فصل هشتم به هنر و زندگی شهری در فلورانس پرداخته و در نهایت در آخرین فصل این کتاب، یعنی فصل نهم به تولد هنرمند و تاریخ هنر و میکل آنژ می پردازد.

دین و تکنولوژی در قرن بیست و یکم

کتاب «دین و تکنولوژی در قرن بیست و یکم؛ ایمان در دنیای الکترونیکی» تألیف سوزان جورج به همت علی اصغر دارایی ترجمه و از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

این کتاب نوشته سوزان جورج است که به پیشنهاد رئیس مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه شده است. در بخشی از مقدمه مترجم بر این کتاب آمده است: در پیوند با رابطه دین و تکنولوژی ۲ نظریه افراطی وجود دارد: الهیات به تکنولوژی تعین و سر و شکل می بخشد و تکنولوژی شکل دهنده به الهیات است.

سوزان جورج در کتاب حاضر، به رابطه دوسویه دین و تکنولوژی می پردازد و با طرح هم افزایی بینِ این دو یادآور می شود که کتابش به همیاری این دو رشته به صورت توأمان و در ملاحظه تأثیرشان روی جامعه نظر دارد، آنجا که تکنولوژی و دین نه تنها همزیستی دارند، بلکه همکاری دوجانبه سودمند با یکدیگر برقرار می کنند. بررسی های کتاب درباره پیشرفت های تکنولوژیکی نشان می دهد که تکنولوژی نه تنها «جستجوی معنویت» را به محاق نبرده، که آن را به اشکال دل انگیزی تسهیل کرده است. جورج و همکارانش با بررسی ۵ دین بزرگ جهان، یعنی اسلام، مسیحیت، یهودیت، آئین هندو و بودا، مثال های قابل تأملی درباره اشاعه و گسترش جستجوی معنوی عرضه کرده اند.

مطالب مطرح شده در حیطه های هوش مصنوعی واقعی و مجازی و مکاتب اصلی آن، عصر تکنو ـ دینی، الهیات تکنولوژی، الهیات سایبر و فرهنگ فرافرهنگی، نشان از تأمل های آغازین دانشمندان برای حضور دین در عرصه دنیای مجازی دارد که البته از افقی جامعه شناختی نشأت می گیرد. در این کتاب اصولا به ۲ سوال محوری پرداخته می شود: ۱ ـ شیوه ای که دین به واسطه تکنولوژی تقویت می شود. ۲ ـ این که چگونه تکنولوژی می تواند از بنیان وسیع تری از داده ها بهره مند شود.

این کتاب در ۱۲ فصل تنظیم شده است، سخن ناشر، مقدمه مترجم و دیباچه قبل از فصول و درباره نویسنده و واژه نامه هم مطالب نهایی این اثر است.

تکنولوژی و دین، فلسفه تکنولوژی و تکنولوژی های قرن بیست و یکم، چالش گیری ها و جهتگیری های آینده، عصر تکنو ـ دینی عناوین ۵ فصل نخست این اثر است.

مسیحیت قرن بیست و یکم، کلیسا و اینترنت، جماعت مسیحی: واقعی و مجازی، الهیات و تکنولوژی، فلسفه هوش مصنوعی، مهندس اصولمند و فراسوی فرهنگ عناوین دیگر فصول این کتاب است.

این کتاب در ۴۴۹ صفحه با قیمت ۶۳ هزار ریال عرضه شده است.

مریم لباف‌زادی