با یک دیدگاه واقع بینانه درمی یابیم که سفر روح تنها به معنای فرافکنی یا ماوراءالطبیعه نیست. سفر روح میزان ارتعاشات آگاهی فردی است که ما می توانیم از طریق آن، میزان دانائی و توان درونی خود را بالا ببریم، متأسفانه هندوها و لاماهای تبتی معنی اصلی سفر روح را به موضوعات سایپولوژی سوق داده اند و افرادی چون ”لوبسانگ رامپا“ و سایر شخصیت های دیگر به موضوعات فراطبیعی آن اهمیت زیادی داده اند که این خارج از منطق و قوه عقل سلیم است زیرا سفر روح به شیوه های فرافکنی نمی تواند بازتاب معنی اصلی آن باشد. به طور مثال تمرکز نمودن، انسجام فکر و جهت دادن آن به درون می تواند نوعی سفر روح سالم باشد که قادر است هم امنیت روانی و آسایش ذهنی فرد را تضمین کند هم توانائی او را بالا ببرد.

انرژی بحث دیگری است که در خصوص نوع انرژی، کمتر فردی پیدا می شود که تفاوت نیروهای لطیف درونی و انرژی های بیرونی را تشخیص دهد در حالی که این دو متضاد هم هستند.

سفر روح سالم در پناه امنیت کامل استاد درون شکل می گیرد، نیروی کیهانی استاد درون و برقراری ارتباط با آن، می تواند فرد را با امنیت کامل در سفر روح یاری دهد. خروج از جسم فن ساده ای نیست و اصولاً در صورت ادغام تمرینات زیاد و عدم هماهنگی و نظم در میان آنها مشکل ساز است. ما زمان زیادی را صرف خروج از جسم می نمائیم اما آیا واقعاً با نیروهائی که به درون خودجذب می کنیم آشنائی داریم؟ آیا می دانیم این نیروها چه تأثیراتی در روند درونی و ساختار ذهنی ما ایجاد می کنند؟ از جمله مواردی که باید به آن اشاره نمود این است که چگونه با تمرینات سفر روح، می توانیم نیروهای زیادی را که جذب نموده ایم تخلیه کرده و آنها را به تعادل برسانیم، اگر به طریقهٔ تخلیه این نیروهای اضافی و روش ایجاد تعادل آشنا نباشیم سه حالت ناخوشایند زیر برای ما پیش می آید:

۱) گوشه گیری و درون گرائی

۲) دوری از مسئولیت ها و پذیرش زندگی واقع بینانهٔ فعلی

۳) بروز استرس های بی مورد و پریشانی افکار

بسیاری از افراد هر نوع کتابی را مطالعه کرده و هر نوع تمرینی را انجام می دهند تا بتوانند تجربه ای در زمینهٔ سفر روح داشته باشند اما بعداً متوجه می شوند که تجربیات آنان ارزش زیادی نداشته و در عمل مشکلات زیادی گریبانگیر آنها است ولی علت آن را نمی دانند. علت همان تداخل غیراستاندارد نیروهای درونی و بیرونی است.

سفر روح به معنای گسترش و بالا بردن توان درونی است و نمی تواند تنها در فرافکنی های اثیری و خروج از جسم باشد. تمرکز و مراقبت از فکر و شناسائی مشکلات درونی خود به نوع اعجاب انگیزی، سفر روح است که کمتر فردی به آن اهمیت می دهد.

سفر روح می تواند یک مسافرت ساده باشد. طی یک سفر، چقدر به تجارت خود افزوده اید؟ و چه چیزی به شما اضافه شده است؟ دقت، تمرکز و یافتن راه حل مشکلات زندگی نیز نوعی سفر روح می باشد که بسیار بااهمیت تر از خروج از جسم و فرافکنی است.

خلاصه و تعمق عرفا خود نوع زیبائی از سفر روح است. سفر روح تنها روشن ضمیری اثیری ”بودا“ یا ”کریشنا“ نیست، تعمق و تمرکز بر روی هر موضوعی از نمونه های بارز سفر روح است که متأسفانه در ایران و بسیاری از کشورها هنوز به معنی واقعی آن دست نیافته اند و به همین خاطر برخی از افراد تنها تحت تأثیر و جاذبه های پرواز اثیری قرار می گیرند. پیشنهاد من به شما این است که بدون مشورت و داشتن اطلاعات کافی، به هر تمرینی که در کتاب های مختلف می خوانید، مبادرت نکنید.

طی ده سال تحقیق د خصوص سفر روح، انسان های زیادی را دیده ام که دارای تجارب سفر روح بوده اند اما هیچ نوع تحول و تغییری در زندگی آنها حاصل نشده است! چرا؟ چون آنها فقط مجذوب پدیده های سفر روح بوده اند و به همین خاطر در این تجارت چیزی به آنان اضافه نشده تا آنها را در زندگی خود به کار گیرند.

معنای مراقبه چیست؟ آیا با دیدن مناظر درونی و جاذبه های آن، مراقبه نام دارد؟ آیا مراقبه به معنای چگونه مراقبت کردن است؟ اما از چه چیزی؟ مراقبت از زندگی، از درون، از خانواده و مراقبت از هر نوع تفکر ...

مراقبه نوعی تمرین است به این معنا که ما باید همیشه از طرز برداشت ها، نحوهٔ زندگی، نوع خوراک، پوشاک و ارتباط خود با سایرین مراقبت کنیم و بهداشت فکری درونی و بیرونی خود را همیشه رعایت نمائیم.

اصول ارتباط با استاد درون

مراقبه

مراقبه یکی از روش های مفیدی است که می توانیم از طریق آن با استاد درون خود ارتباط برقرار کنیم. این نوع ارتباط دارای محدودیت مکانی و زمانی نیست. شما هر وقت به کمک نیاز داشتید می توانید از استاد درون یاری، مساعدت و راهنمائی طلب کنید، شما از طریق مراقبه می توانید آرام آرام با استاد درون ارتباط صمیمانه و عاشقانه ای را ایجاد کرده و کافی است که اندکی خویش انضباطی پیشه کنید. او از طریق درون و بیرون (منظور وقایع زندگی است) با ما ارتباط برقرار می کند. استاد درون دارای زبان خاصی است که ما کم کم با انجام تمرینات می توانیم صدای او را بشنویم و با این نیروی خارق العاده که خداوند در وجود ما به ودیعت نهاده، ارتباط برقرار کنیم.

مراقبه های ابتدائی

هر شب قبل از خواب بیست دقیقه از وقت خود را به مراقبه اختصاص دهید. شما به دو روش می توانید این کار را انجام دهید:

الف) روش بیرونی

به مکان خلوتی بروید و تمامی مساول و موضوعات خود را به صورت یک نامه (انگار که دارید برای دوست خود می نویسید) بر روی کاغذ بیاورید. استاد درون بهترین دوست و همدم ماست او همچنین شنونده بسیار خوبی است، برای این کار، یک دفتر ثبت تجربیات تهیه کنید، شما هر شب سؤالات و موضوعاتی را که مدنظر دارید، با او در میان بگذارید و به مدت بیست دقیقه بر روی آن موضوع تمرکز کنید. سپس منتظر دریافت یک پاسخ درونی باشید. اما برای طرح این سؤالات، باید سه اصل مهم را در نظر بگیرید:

۱) در هنگام نوشتن از استرس، پرخاش و ترس دوری نمائید، سعی کنید در زمان نوشتن آرامش خود را حفظ کرده تا به جواب های مناسبی دست یابید در غیر این صورت جواب مناسبی نخواهید گرفت و صرفاً با ذهن خود گفتگو می کنید.

۲) برای گرفتن جواب عجله نکنید.

۳) تمرین را هر شب انجام دهید و هر شب مسائل و موضوعات جدیدی را با او در میان بگذارید تا یک ماه این تمرین را ادامه دهید.

ب) روش درونی

هر شب قبل از خواب بیست دقیقه این مراقبه را انجام دهید:

۱) مکان آرامی را انتخاب نمائید. اگر در منزل هستید توجه داشته باشید کسی شما را در حتی مراقبه، صدا نزند.

۲) هوای اتاق نه زیاد سرد باشد نه گرم؛ به هر حالتی که دوست دارید و راحت هستید می توانید به مراقبه بپردازید (درازکش، چهار زانو یا نشسته) به هر حال به جسم خود فشار نیاورید.

۳) آرام چشمان خود را ببندید. در این حال، شما پرده سیاه ذهن را می بینید به وسط ابروان خود تمرکز کنید، اینجا نقطه تمرکز شما است (با چشمان باز سعی نکنید نقطه تمرکز را ببینید. چون دچار سردرد خواهید شد) به دنبال دیدن یک تصویر با نور باشید؛ سعی کنید تمامی افکار مزاحم را (که باعث شک و تردید و هراس شما می گردد و سایر مواردی که همیشه افکار شما را به خود مشغول نگه می دارد) از خود دور کنید و به آنها بی توجه باشید.

۴) با پنج نفس عمیق که دارای دم و بازدم های ممتد باشد شروع کنید، طبق این فرمول: ۵ تنفس دم و بازدم طولانی + یکبار مکث، بعد از مکث، مجدداً همین عمل را تکرار کنید. زمان مکث حداکثر یک دقیقه به صورت نظری باشد تا کم کم از طریق درون نیز به درک زمان نائل شوید. این تمرین تنفسی را ۳۰ دقیقه ادامه دهید.

۵) طی انجام دم و بازدم سعی کنید افکار منفی و سانسکاراها را از وجود خود خارج کنید.

قبل از تمرین حتماً به یاد داشته باشید که چه چیزی را از استاد درون خواسته اید و به درون خود توجه داشته و منتظر یک دریافت باشید. صدای استاد درون بسیار نرم و لطیف به گوش می رسد و شما با این تمرین می توانید پاسخ بسیاری از سؤالات خود را دریافت کنید.

نوع سؤالات از استاد درون

طبق این سه معیار، سؤالات خود را تنظیم و مطرح کنید:

۱) اگر به جای من بودی، در خصوص این موضوع و راه حل آن چه تصمیمی می گرفتی؟

۲) آیا من می توانم با راهنمائی و کمک تو، این مشکل را رفع کنم؟

۳) چگونه می توانم پیشرفت کنم مرا راهنمائی کن.

محقق و پژوهشگر: کمال الماسی