آفتاب

مقالات تصوف و عرفان

نمایش ۱ تا ۲۵ از ۳۹۷ مقاله
تفکر

جایگاه تفکر نزد حکما و عرفای ایرانی از اعصار کهن تا امروز نشانگر عمق و ژرفای توجه مردمان این سرزمین به اهمیت خرد و خردورزی است، اما این خردمندی و عقل‌گرایی را نباید با عقل‌مندی و منطق‌گرایی ارسطویی (یا به عبارت دیگر یونانی) مقایسه کرد.

مولانا

جلال‌الدین محمد مولوی، برای ایرانیان یک «نمونه منحصر به فرد» است؛ کسی که نه می‌توان او را شاعر خواند و نه فیلسوف، نه فقیه یا متکلم، نه زاهد یا صوفی زیرا همه اینها هست به اضافه چیزهای دیگری که در هیچ‌یک از نمونه‌های یاد شده نیست.

عرفان‎شیعی,امامت,مهدویت

وجود منجی آخرالزمانی در بیشتر ادیان پیش از اسلام و ملل قدیم رایج بوده و می‌توان گفت جزو اصلی از باورها و الهیات ادیان محسوب می‌شده است؛ سوشیانت، ماشیح و... همه نام‌هایی است که بر یک شخص دلالت می‌کند و حاکی از الهیات ژرفی است که در باطن امر، پیروزی نور بر تاریکی و حاکمیت خیر را تشریح و تصریح می‌کند.

نیروی‎ماورا

عرفان و توجه بشر به سوی غیب، موضوعی باطنی و فطری است و انسان ذاتا به نیروی ماورای ماده و مافوق بشری معتقد است که فیوضات خویش را همواره از ورای عالم ماده بر آدمی ارزانی می‌دارد و در شدائد و سختی‌ها یار و حامی اوست (این طرز تفکر مربوط به عموم ابنای بشر بوده که از حد توتم و تابو گذشته و به شناخت و ستایش حقیقت‌الحقایق نایل آمده است)؛ در این میان ملل شرق بیش از غربیان به این سمت باطنی و غیب الهی توجه نموده و ...

روح‎توحید

در اسلام همواره راه برای طی کردن مدارج عرفانی بازبوده است. در عرفان اسلامی همیشه بوده‌اند افرادی که به‌طور مستقیم تحت تأثیر تعلیمات پیامبر(ص) و ائمه، مشتاقان راه حقیقت را دستگیری کرده و آنها را از بیراه به راه حق و حقیقت رهنمون ساخته‌اند.

امام‌خمینی,جامعه‎آرمانی

مهم‌ترین نکته در عرفان نظری اسلامی جهان‌بینی و انسان‌شناسی است. سیر در تاریخ عرفان نظری اسلامی، از ابن عربی گرفته تا امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی و شاگران متاخر این دو استاد معاصر عرفان نظری، نشان می‌دهد که نکته کلیدی و اساسی در عرفان اسلامی، توجه به باطن این جهان و منشأ واحد آن است.

تنهایی,عرفان‎اسلامی

از نظر عرفا خلوت برای رسیدن به اهداف الهی واجب است. نمی توان ترک مردمان و موجودات نکرد، احتیاجات مادی را به کمترین حد نرساند، خود را فارغ از دغدغه های دنیوی به نفس مشغول نداشت و ره به سوی حقیقت نبرد.

پروفسورویلیام‎چیتیک

پروفسور ویلیام چیتیک استاد دانشگاه ایالتی نیویورک در تحلیلی از وضع برآمده از مدرنیسم و غیبت نگرش توحیدی در جامعه‌های صنعتی در کتاب «علم مدرن و کسوف توحید» از وضعی فرضی استفاده می‌کند و حی بن یقظان (شخصیت داستانی یکی از آثار عرفانی ابن سینا)نماد تفکر حقیقت‌محور را پس از قرن‌ها دوباره به جامعه مدرن می‌کشاند تا او با مشاهداتش جهان کنونی را توصیف کند.

عرفان‌نوظهور

این روزها مسلما نام کلاس‌های مختلف مثل قانون جذب، یوگا، دالایی‌لاما، عرفان سرخ‌پوستی و در نهایت انواع و اقسام عرفان‌های جدید و نوظهور به گوشتان رسیده که در میان مردم و قشر جوان طرفداران زیادی را پیدا کرده است.

نمایش ۱ تا ۲۵ از ۳۹۷ مقاله